همه پرسی استقلال؛ «کاتالونیای مستقل در جهان منزوی خواهد شد»

همه پرسی استقلال؛ «کاتالونیای مستقل در جهان منزوی خواهد شد»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پس از کردستان این هفته کاتالونیا به استقبال همه پرسی استقلال می رود. در این باره با استاد دانشگاه بروکسل، آقای برونو کوپیتر گفتگو کردیم. این اولین بار نیست که کاتالانها خواستار برگزاری همه پرسی استقلال شده اند. آنها بارها از نهادهای اروپایی خواسته اند نقش میانجی بازی کنند آیا نهادهای اروپایی می توانند این نقش را بدرستی ایفا کنند؟

برونو کوپیتر: بطور شفاف می گویم که نه، نهادهای اروپایی که اسپانیا هم بخشی از آن است نمی توانند این نقش را بازی کنند چرا که این نهادها مستقل نیستند و وابستگی زیادی به دولت اسپانیا دارند.

یورونیوز: همواره در مخالفت با همه پرسی کاتالونیا بحث گسترش استقلال در دیگر مناطق اروپا مطرح می شود. مانند فلماندهای بلژیک و یا شمالی نشینان در ایتالیا. آیا واقعا معتقدید که این ریسک وجود دارد که دیگر مناطق اروپا مانند اثر بازی دومینو خواستار برگزاری یک همه پرسی شوند؟ برونو کوپیتر: فکر نمی کنم. این همه پرسی می تواند دیگر استقلالطلبان اروپایی را تشویق کند تا استراتژیهای جدید مذاکره با دولتهای مرکزی درپیش گیرند. نمی توان تنها اراده کرد و در خواست برگزاری یک همه پرسی برای استقلال. یورونیوز: تصور کنید که کاتالانها به استقلال رسیده اند. آیا این موضوع آنها را در جهان و اروپا منزوی خواهد کرد؟

برونو کوپیتر: در واقع بسیاری از کشورهای جهان حق شناسایی این منطقه به عنوان کشور مستقل را ندارند. آنها با اسپانیا در سازمان ملل عهد دارند. این موضوع تنش زا خواهد بود چرا که کاتالانها کاملا قدرت خود را بصورت مشروع کسب خواهند کرد اما انزوای در پی آن هم حتمی خواهد بود.

**یورونیوز: کاتالانها می خواهند حق تعیین سرنوشتشان را در دست بگیرند. این موضوع چه بازتابی در خارج از کشور دارد؟**برونو کوپیتر: بسیاری از کشورهای همسایه این منطقه خواستار گفتگو بجای نزاع و تنش هستند. اما در نهایت همگی از خواست دولت اسپانیا حمایت می کنند. ناگزیر به این کار هستند. آنها تعهد و وظیفه خود را عملی می کنند.

یورونیوز: پس معتقدید که همه کشورهای عضواتحادیه اروپا نهایتا از اسپانیا دفاع خواهند کرد. آیا فکر نمی کنید در مرور زمان و با جدیتر شدن خواست استقلال برخی از کشورها مواضع خود را تغییر دهند؟

برونو کوپیتر: کشورهای همسایه سعی خواهند کرد در مسایل داخلی اسپانیا مداخله نکنند. اما در نهایت بدلیل شرایط جهانی و خصوصا اقتصاد بحرانزده اروپا ناگزیر خواهند بود در این موضوع وارد شوند و به تبع باید طرف دولت اسپانیا را بگیرند. به نظر نمی رسد که دولت مرکزی اسپانیا بتواند با کاتالانها دوباره به توافقی دست پیدا کند.

یورونیوز: اتحادیه اروپا در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای از جمله برکسیت دست و پنجه نرم می کند، فکر نمی کنید در همین راستا همه پرسی کاتالونیا می تواند باعث بی‌ثباتی بی‌سابقه اتحادیه اروپا شود؟

برونو کوپیتر: نه فکر نمی کنم به اینجا رسیده باشیم که این همه پرسی اروپا را به چالش نابودی بکشاند. این یک بحران است اما بحرانی است مربوط به اسپانیا و کاتالونیا، تا این لحظه دست کم می توان گفت که یک بحران اروپایی نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشنواره فالاس والنسیا؛ زمانی که عروسک‌ها شهر را پر می‌کنند

اعتراض کشاورزان اسپانیا؛ دولت به برخی از خواسته‌های آنها تن داد

در پی آتش‌سوزی در ۲ ساختمان در شهر والنسیای اسپانیا دست‌کم ۴ نفر جان باختند