هشدارهای تازه درباره همه پرسی استقلال اقلیم کردستان، لغو سفر رییس جمهورعراق به نیویورک

هشدارهای تازه درباره همه پرسی استقلال اقلیم کردستان، لغو سفر رییس جمهورعراق به نیویورک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پس از آنکه روز شنبه حیدر عبادی نخست وزیر عراق هشدار داد که در صورت بروز خشونت در جریان برگزاری رفراندوم اقلیم خودمختار کردستان، بغداد آماده مداخله نظامی خواهد بود، بن‌علی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه نیز گفت که برگزاری همه‌پرسی در شمال عراق برای ترکیه موضوع امنیت ملی است و این کشور اقدامات لازم را در نظر خواهد گرفت.

با نزدیک شدن ۲۵ سپتامبر روز برگزاری رفراندوم استقلال در کردستان عراق، فشارها بر رهبران این اقلیم برای انصراف از این کار افزایش یافته است.

رای پارلمان اقلیم کردستان به برگزاری همه‌پرسی در روز جمعه و تاکید مسعود بارزانی رئیس این اقلیم بر اجتناب ناپذیر بودن آن، حساسیت‌ها نسبت به پی‌آمدهای این رویداد بویژه در کشورهای همسایه عراق را تشدید کرده است. پیش از این مقامات ترکیه ضمن مخالفت با برگزاری رفراندوم از هزینه‌های سیاسی و اقتصادی آن برای ترکیه و منطقه یاد کرده بودند.

بیشتر بخوانید: عبادی با غیرقانونی دانستن همه پرسی اقلیم کردستان، استفاده از گزینه نظامی را رد نکرد

همه‌پرسی مورد نظر قرار است نه تنها در چارچوب مرزهای رسمی اقلیم کردستان، بلکه در مناطق کردنشین دیگر مانند کرکوک که اعمال حاکمیت برآن مورد مناقشه با دولت مرکزی عراق است نیز برگزار شود. هشدار نخست وزیر عراق در مورد آمادگی به کارگیری نیروی نظامی در صورت بروز خشونت در جریان رفراندوم شامل این مناطق نیز می‌تواند باشد و هرگونه تنش ناشی از همه‌پرسی می تواند حساسیت‌ها در این زمینه را افزایش دهد.

به گزارش رویترز روز شنبه انفجار بمب در یک خودرو در شهر کرکوک یک کشته و ده مجروح برجای نهاد. بیانیه وزارت کشور عراق این انفجار را اقدامی تروریستی نامید، اما آنرا به تنش‌های مربوط به برگزاری رفراندوم در این شهر مربوط ندانست.

سفر فواد معصوم به نیویورک لغو شد

به گزارش المیادین، رییس جمهور عراق روز یکشنبه با صدور بیانیه ای ضمن «خطرناک» توصیف کردن تبعات تنش های جاری، از همه گروههای سیاسی و اجرایی بغداد و اربیل خواست تا پای میز مذاکره بنشینند.
فواد معصوم با هدف مدیریت این گفتگوها سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل را لغو کرده و گویا قرار است حیدر عبادی، نخست وزیر عراق راهی این سفر شود.

این نخستین موضع گیری رییس جمهوری عراق در تنش های اخیر بین سردمدارن حکومت پایتخت و اقلیم کردستان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

شکایت عراق از ایران به شورای امنیت؛ بلینکن دولت اقلیم کردستان را «شریک نزدیک» آمریکا خواند

حملات پهپادی به مقر پیشمرگه‌های کرد؛ اقلیم کردستان شبه‌نظامیان تحت حمایت بغداد را متهم کرد