گاهشمار حمله با خودرو در اروپا؛ حملات «ارزان» داعش

گاهشمار حمله با خودرو در اروپا؛ حملات «ارزان» داعش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حمله به برج‌های سازمان تجارت جهانی در نیویورک در سال ۲۰۰۱ میلادی، آنچنان پیچیده طراحی و اجرا شده بود که بسیاری، دست‌کم در روزهای نخست، توانایی شبکه القاعده در افغانستان برای سازماندهی آن را باور نمی‌کردند. ۱۵ سال پس از یازده سپتامبر، شکل جدیدی از حملات تروریستی در غرب صدها قربانی گرفته و بیم تکرار آن، شهروندان و دولت‌های اروپایی را رها نمی‌کند: حمله با خودروهای سنگین و نیمه‌ سنگین در خیابان‌های شلوغ.

بسیاری از رسانه‌های اروپایی از عبارت «تروریسم ارزان» برای توصیف این شکل جدید از حملات به شهروندان استفاده می‌کنند. اگر در قرن بیستم گروگان‌ گیری، هواپیماربایی و بمب‌گذاری، شیوه سازمان‌ها و جنبش‌های معتقد به مشی مسلحانه برای رسیدن به خواسته‌هایشان بود و این روش در سال ۲۰۰۱ با کوبیدن هواپیما به برج‌های دوقلوی نیویورک و ساختمان پنتاگون ابعاد جدیدی به خود گرفت، امروز «سربازان» داعش در اروپا بدون هزینه گزاف، با کامیون و وَن به میان جمعیت می‌رانند یا با چاقو به ماموران پلیس یا حتی شهروندان عادی حمله می‌کنند.

اگر گروه‌های «تروریستی» در دهه‌های گذشته برای شناساندن خود یا مطالبه خواسته‌ای شهروندان عادی را هدف می گرفتند، به نظر می‌رسد نسل جدید تروریست‌ها عملا تنها برای دهشت‌ افکنی حمله می‌کنند.

گاهشمار حملات تروریستی با کامیون در اروپا

نیس، برلین، استکهلم، لندن، بارسلون این شهرهای اروپایی طی یکسال گذشته شاهد حملات تروریستی بوده اند که با وسایل نقلیه صورت گرفته است. در تمام این حملات مرگبار که گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت آنها را بر عهده گرفت، راننده یک کامیون عابران را در خیابان مورد هدف قرار داد.

اولین حمله تروریستی که گروه داعش با خودرو انجام داد در ژوییه ۲۰۱۷ در شهر نیس فرانسه رخ داد. بعد از آن شش حمله تروریستی با کامیون در شهرهای دیگر اروپایی رخ داد. در این مطلب شکل جدید حملات تروریستی در اروپا در سال گذشته را مرور می‌کنیم.

نیس، فرانسه، ۱۴ ژوییه ۲۰۱۶ (۲۴ تیرماه ۱۳۹۵)

اولین حمله تروریستی به این شیوه در روز ۱۴ ژوییه ۲۰۱۶ در شهر ساحلی نیس در فرانسه رخ داد. در این حمله که همزمان با روز جشن ملی فرانسه بود، یک کامیون با سرعت زیاد وارد جمعیتی شد که در یکی از شلوغ‌ترین مناطق شهر نیس و برای تماشای مراسم آتش‌بازی ایستاده بودند. ۸۶ نفر در اثر این جمله جان خود را از دست داده و صدها تن مجروح شدند.

برلین، آلمان، ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶، (۲۹ آذر ۱۳۹۵)

در روز ۱۹ دسامبر سال ۲۰۱۶، در آستانه عید کریسمس در اروپا یک کامیون اسکانیا با ورود به بازار کریسمس در شهر برلین، پایتخت آلمان جمعیت حاضر در این بازار را زیر گرفت. بر اثر این واقعه ۱۱ تن کشته و بیش از پنجاه نفر زخمی شدند. این حمله در یکی از شلوغ‌ترین زمانهای بازار کریسمس و هنگامیکه غرفه ها مملو از گردشگران و مردم محلی بود، رخ داد.

لندن، بریتانیا، ۲۲ مارس ۲۰۱۷ (۲ فروردین ۱۳۹۶)

در حمله تروریستی روز ۲۲ مارس سال ۲۰۱۷ در لندن، فرد مهاجم ابتدا با خودرو وارد پیاده روی پل وست مینستر در نزدیکی ساختمان پارلمان بریتانیا شد و پس از آن با چاقو به افراد حاضر در محل حمله کرد. این حمله ۵ کشته، و ۴۹ قربانی بر جای گذاشت.

استکهلم، سوئد، ۷ آوریل ۲۰۱۷ (۱۸ فروردین ۱۳۹۶)

حمله تروریستی با خودرو در استکهلم، پایتخت سوئد در بعد از ظهر ۷ آوریل رخ داد. در این حمله، فردی با کامیون به عابران اطراف یک مرکز خرید در پایتخت استکهلم یورش برد. فرد مهاجم پس از زیر گرفتن عابران وارد یک فروشگاه شد. در اثر این حمله پنج نفر کشته و ۱۵ نفر مجروح شدند. خودرویی که از آن در این حمله استفاده شد، یک کامیون حمل آبجو بود که قبلا ربوده شده بود.

سوئد عضو ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه داعش نیست.

لندن، بریتانیا، ۳ ژوئن (۱۳ خرداد ۱۳۹۶)

سوم ژوئن ۲۰۱۷ یک خودرو وَن روی پل معروف لندن بریج، در مرکز شهر و یکی از پر رفت و آمدترین نقاط پایتخت بریتانیا، عابران را زیر گرفت. مهاجمان که سه نفر بودند سپس وارد محله «بارو مارکت» که بطور ویژه شنبه شبها منطقه ای شلوغ و پر رفت و آمد است، شدند و با چاقو به رهگذران حمله کردند. تعداد کشتگان این حمله ۱۳ نفر و مجروحان آن ۴۸ نفر بود.

بارسلون، اسپانیا، ۱۷ اوت ۲۰۱۷ (۲۶ مرداد ۱۳۹۶)

در بعد از ظهر روز پنجشنبه ۱۷ اوت در |شهر بارسلون در اسپانیا یک خودروی ون فیات سفید رنگ به جمعیت حاضر در ایستگاه مترو بلوار «رامبلا» در این شهر توریستی حمله کرد و عابران را در پیاده رو زیر گرفت. در این حمله ۱۵ نفر جان خود را از دست داده و یکصد نفر زخمی شدند.

کامبرلیز، اسپانیا ۱۸ اوت ۲۰۱۷ (۲۷ مرداد ۱۳۹۶)

یک روز بعد، در شهر کمبریلز در ۱۱۰ کیلومتری جنوب غربی بارسلون، مهاجمان با یک خودروی “آئودی” مدل “ آ۳ “ چند نفر را در یک ساحل پر از گردشگر زیر گرفتند. این حمله یک کشته و شش زخمی بر جای گذاشت.

تبعات سنگین تروریسم کم هزینه برای اروپا

تفاوت حملات اسپانیا با حملات مشابه در در دیگر شهرهای اروپایی در این بود که در دو حمله اخیر از خودروی نیمه سبک (ون) استفاده شد.

با توجه به حساسیت بالا نسبت به حضور خودروهای سنگین در نقاط شلوغ شهر، این نگرانی وجود دارد که گروههای تروریستی در تحرکات بعدی خود به خودروهای حتی سبکتر از ون روی آورند. به نظر می‌رسد از این پس نیروهای امنیتی در اروپا، علاوه بر رصد خودروهای سنگین و نیمه سنگین، چالش دیگری را در پیش رو داشته باشند: نظارت و کنترل بر حرکت خودروهای سواری مشکوک در مراکز شهری.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانمارک؛ دستگیری دو نفر به اتهام تلاش برای تامین پهپاد برای داعش

پرونده بمب‌گذاری در گردهم‌آیی مجاهدین؛ بحران میکونوس باز می‌گردد؟

از پول نقد تا زندان جریمه والدینی که به خاطر رفتن به سفر فرزندانشان را از مدرسه خارج می‌کنند