وزیر خارجه قطر: ما را مجبور کردند بحران قطر را جهانی کنیم

وزیر خارجه قطر: ما را مجبور کردند بحران قطر را جهانی کنیم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در بروکسل با مقامات اتحادیه اروپا دیدار کرد. وی در یک نشست خبری در مقر اتحادیه اروپا به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او درباره بحران قطر گفت که از همان ابتدا مقامات این کشور خواستار حل آن بصورت مسالمت آمیز و مابین کشورهای عربی خلیج فارس شدند اما عربستان و سه متحد این کشور اجازه ندادند گفتگوها آنطور که باید و شاید شکل بگیرند و قطر ناگزیر موضوع تحریم و بحران این کشور را جهانی کرد.

وزیر خارجه قطر گفت امیدوار است با میانجی گری کشورهای اروپایی، روسیه و آمریکا بحران این کشور با عربستان، امارات متحده عربی، مصر و بحرین مرتفع شود. این در حالیست که عربستان همچنان اجازه رفع تحریمها علیه قطر را صادر نکرده است.

محمد عبدارحمن آل ثانی درباره از سرگیری روابط با ایران اعلام کرد که خلیج فارس نیازمند صلح است و باید برای تضمین مسایل امنیتی گفتگوها با ایران آغاز شوند. امیرنشین قطر این هفته دوباره با اعزام سفیر به ایران روابط خود با این کشور را از سر گرفت. وزیر خارجه قطر از کشورهای اروپایی خواست تا به اتهامات کشورهای تحریم کننده قطر مبنی بر حمایت این کشور از تروریسم توجه نکنند.

وی بار دیگر تاکید کرد که کشورش در امور هیچ کشوری دخالت نمی کند و انتظار ندارد کشورهای منطقه در امور داخلی قطر دخالت کنند. وی با انتقاد از دولت عربستان گفت که حتی مقامات سعودی اقدامات مربوط به مناسک حج را برای شهروندان قطری تسهیل نکرده اند.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه چهارشنبه در دوحه با امیر قطر دیدار کرد. او در این دیدار تاکید کرده بود که باید هرچه زودتر راه حلی برای خروج قطر از بحران پیدا کرد. وزیر خارجه روسیه اعلام کرد پیشنهادهای روسیه برای حل بحران قطر چیزی فراتر از کاخ سفید نیست.

بحران قطر دو ماهی است که با کشورهای همسایه ادامه پیدا کرده است. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین روز دوشنبه ۵ ژوئن اعلام کردند که روابط خود را با قطر قطع می‌کنند. چند ساعت بعد از آن دولت به رسمیت شناخته شده یمن در سطح بین‌المللی و نیز دولت مستقر در شرق لیبی که دارای قلمرو محدودی در این منطقه است، از این اقدام پیروی کردند. مالدیو نیز اعلام کرد که روابط خود را با این شیخ نشین حاشیه خلیج فارس قطع می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امیر قطر نشست اتحادیه عرب را ترک کرد

اولین سخنان امیر قطر بعد از بحران در روابط با کشورهای عربی

حمله احتمالی به ایران چه خطراتی برای اسرائیل خواهد داشت؟