رشد اقتصادی کشورهای شرق اروپا از حوزه یورو پیشی گرفت

رشد اقتصادی کشورهای شرق اروپا از حوزه یورو پیشی گرفت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

منطقه اقتصادی یورو در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ رشدی معادل ۶ دهم درصد را تجربه کرده است. در مدت زمان مشابه، بزرگترین بازارهای مالی اروپای مرکزی و شرقی، یعنی لهستان و جمهوری چک، نرخ رشد چشمگیری داشته‌اند.

اقتصاد چک در سه ماه دوم امسال ۴.۵ درصد رشد داشته که بیشتر از پیش‌بینی‌ها برای رشد ۲.۹ درصدی بوده است.

کرون چک در همین زمان با جهش ۴ دهم درصدی در مقابل یورو به بالاترین سطح در دوهفته گذشته رسیده است. در این مدت لهستان بزرگترین بازار مرکزی اروپا، رشد ۳.۹ درصدی را به دست آورد و با شکستن پیش‌بینی‌ها، ارزش زولتی (واحد پول لهستان) ۴ دهم درصد و ارزش سهام در بورس ورشو ۷ دهم درصد افزایش یافت. اقتصاد رومانی نیز نرخ رشدی معادل ۵.۹ درصد داشته است.

بسیاری از کارشناسان، بالا گرفتن اختلافات میان کره شمالی و ایالات متحده آمریکا را عامل رشد فراتر از انتظار بازارهای کشورهای اروپای شرقی و مرکزی در هفته‌های اخیر می‌دانند.

اما بر خلاف رشد اقتصادی در اروپا در دوهفته گذشته، از میانگین ارزش سهام در بازارهای بورس چین به میزان یک دهم درصد کاسته شده است.

از سوی دیگر بازار سهام کره جنوبی نیز به رشد ۶ دهم درصدی در یک هفته رسید. این بازار پس از تعطیل عمومی روز سه شنبه باز شد. سهام هنگ‌کنگ ۹ دهم درصد، سهام هند ۷ دهم درصد و سهام اندونزی نیز ۶ دهم درصد در یک ماه گذشته رشد داشته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس بانک مرکزی مجارستان: یورو یک خطای استراتژیک بود

نرخ تورم در حوزه پولی یورو «به‌طور غیرمنتظره» کاهش یافت

چرا شمار زنان شاغل و جویای کار در اروپا بیش از آمریکای شمالی است؟