پارلمان نپال برای طرد کردن زنان در دوره عادت ماهانه مجازات تعیین کرد

پارلمان نپال برای طرد کردن زنان در دوره عادت ماهانه مجازات تعیین کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پارلمان نپال قانونی را تصویب کرده که به موجب آن افرادی که زنان را وادار به دوری از جمع و گوشه‌نشینی می‌کنند مجازات خواهند شد.

این قانون منزوی کردن زنان در دوره قاعدگی را جرم تشخیص داده و برای آن مجازات سه ماه زندان یا جریمه‌ای معادل ۳۰ دلار و یا هر دو در نظر گرفته است.

در بخش‌های زیادی از نپال بنا بر سنتی موسوم به «چهاپادی» که ریشه در آیین هندو دارد زنان در دوره قاعدگی‌شان ناگزیر باید روزها و شبهایشان را به دور از دیگران، در آلونکی به تنهایی سر کنند. این آلونک‌ها اغلب چهاردیواری تنگ و تاریک و در گوشه‌ای از خانه، طویله و یا حتی به دور از خانه و در بیشتر موارد از سنگ، خشت، بامبو، چوب و یا کود حیوانی ساخته شده و غیربهداشتی هستند.

چهاپادی شامل زنان تازه زایمان کرده تا دهمین روز زایمان نیز می‌شود. بنا بر این باور سنتی، زنی که تازه زایمان کرده و یا در دوران عادت ماهانه به سر می‌برد، بدیمن است و چنانچه در داخل خانه بماند و یا با مواد غذایی و ظروف دیگران تماس پیدا کند، بدیمنی گریبان دیگر اهالی خانه را خواهد گرفت و موجب آلودگی خواهد شد.

به گزارش هندوستان‌تایمز، ماه گذشته دختر جوانی در حالی که در چنین آلونکی خواب بود توسط یک مار سمی گزیده شد و جان باخت.

در اواخر سال ۲۰۱۶ دو زنی که در دوره قاعدگی بودند در دو حادثه جداگانه‌ جان دادند. حادثه برای یکی از آنها به دلیل آتش گرفتن آلونکی که در آن گوشه‌نشین شده بود رخ داد.

حوادثی از این دست اعتراض فعالان حقوق بشری را برانگیخته است. با وجود تصویب این قانون، برخی از فعالان حقوق زنان اجرایی شدن آن را به دلیل ریشه‌دار بودن سنت چهاپادی و ویژگی مردسالار جامعه نپال دشوار ارزیابی می‌کنند.

دادگاه عالی نپال بیش از یک دهه قبل به ممنوعیت «چهاپادی» حکم داد. اما این سنت همچنان در بخش‌هایی از کشور از جمله نواحی غربی پابرجاست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نپال: رقصیدن در میان پودر نارنجی در جشنواره «سیندور جاترا»

تصاویری از زنان و مردان بدنساز در مسابقات قهرمانی آسیا در نپال

رقص و آواز در شالیزارها؛ کشاورزان نپالی در گل و لای غلط می‌زنند و شادی می‌کنند