آتش بس در حمص سوریه با توافق نظامیان روسیه و مخالفان مسلح

آتش بس در حمص سوریه با توافق نظامیان روسیه و مخالفان مسلح
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در پی توافق نظامیان روسیه و مخالفان مسلح برای ایجاد سومین منطقه «عاری از تنش» با هدف ایجاد یک آتش بس پایدار در سوریه، از ظهر پنجشنبه، سوم ماه اوت آتش بس جدیدی در نزدیکی شهر حمص برقرار شد.

بنا بر اعلام ایگور کوناشنکوف، نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه، این منطقۀ «عاری از تنش» در شمال شهر حمص قرار دارد و شامل ۸۴ شهرک و منطقه مسکونی با جمعیتی بیش از ۱۴۷ هزار نفر می شود.

بر اساس توافق قاهره که در پایان ماه ژوئیه میان نظامیان روسیه و مخالفان مسلح سوریه حاصل شد «گروههای مخالف میانه رو و گروههای وابسته به نیروهای دولتی باید بطور کامل این آتش بس را اجرا کنند». ستیزه جویان عضو گروه داعش و جبهه فتح الشام در این آتش بس مشارکت ندارند.

همچنین قرار است از روز جمعه، دو ایستگاه بازرسی و سه مرکز ویژه برای نظامیان روسیه در نقاط مرزی این منطقه «عاری از تنش» ایجاد شود تا به کنترل و نظارت بر فعالیتها بپردازند.

نیروهای ارتش روسیه بطور مشخص وظیفه جدا کردن طرفین، کنترل بر اجرای آتش بس، اطمینان از تحویل کمکهای کاروانهای بشردوستانه و همچنین انتقال بیماران و مجروحان را برعهده دارند.

مخالفان نیز موافقت کرده اند که با آغاز آتش بس، بخشی از بزرگراه ارتباطی میان حمص و حما را که در کنترل داشتند، باز کنند.

بنا بر گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه (SOHR) در میان شهرکها و مناطق مسکونی که مشمول این آتش بس شده اند نام رستن، تلبیسه و حوله نیز دیده می شود یعنی اولین مناطقی که مردم آن در سال ۲۰۱۱ میلادی دست به تظاهرات علیه دولت بشار اسد زدند.

این شهرکها در سال ۲۰۱۲ میلادی در کنترل نیروهای مخالف دولت اسد درآمدند و توانستند از خود در مقابل تلاش نیروهای داعش برای اشغال دفاع کنند. این مناطق در ماههای اخیر بارها هدف توپخانه ارتش سوریه قرار گرفته و بمباران شده اند.

پیش از این، دو منطقه «کاهش تنش» در جنوب غرب سوریه و همچنین غوطه شرقی در نزدیکی دمشق ایجاد شده بود و قرار است چهارمین منطقه نیز در ادلب بوجود آید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: یک نظامی ایرانی در حمله هوایی اسرائیل به سوریه کشته شد

دادگاه فرانسه حکم بازداشت بین‌المللی بشار اسد را صادر کرد