یک مقام مسئول: حذف اعدام در مجازات‌های مواد مخدر مطرح نیست

یک مقام مسئول: حذف اعدام در مجازات‌های مواد مخدر مطرح نیست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به گزارش خبرگزاری ایلنا، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است که موضوعی با عنوان حذف اعدام در مجازات های مربوط به جرایم مواد مخدر مطرح نیست و چنین قانونی وضع نشده و به گونه ای که بیان می‌شود، نیست. او اضافه کرده است که بخشی از قانون مجازات اصلاح شده که چندان در روند مجازات فعلی تاثیر گذار نیست و بحث ملغی شدن اعدام به هیچ عنوان مطرح نیست.

سردار پاسدار علی مویدی در نشست خبری سه‌شنبه ۱۰ مردادماه درباره توزیع مواد مخدر دولتی نیز گفت: «توزیع مواد مخدر به لحاظ قوانین و کنوانسیون های بین المللی و شرایط ژئوپولتیک کشور اجازه توزیع مواد مخدر دولتی را نمی‌دهد و این موضوع در مجلس شورای اسلامی رد شده است.»

سخنان قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد رد شدن طرح توزیع مواد مخدر دولتی در حالی است که هنوز این طرح به مجلس ارائه نشده و حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس روز جمعه ۳۰ تیرماه گفته بود که مراجع تقلید و قوای دخیل در این مساله با توزیع مواد مخدر رقیق بین معتادان موافقند. او اضافه کرده بود که طرح توزیع تریاک دولتی که پیش از انقلاب انجام می‌شد اشکالی نداشت و طرح جدید نیز تقریبا همان چیزی است که پیش از انقلاب انجام می‌شد.

با این حال قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر درباره طرح توزیع مواد مخدر رقیق گفت «آنچه در مجلس مطرح شده نیز در فرآیند توزیع شربت تریاک بوده که کمیسیون‌های مجلس با توجه به اینکه این موضوع کاملاً بررسی نشده است آن را تصویب نکرده‌اند.»

در مورد مجازات جرائم مربوط به مواد مخدر بر اساس طرحی که قبلا مطرح شده بود اما هنوز به تصویب مجلس نرسیده، مجازات اعدام شامل مجرمانی خواهد بود که دارای بیش از ۲ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی و یا ۵۰ کیلوگرم مواد مخدر سنتی باشند. این مجازات اکنون شامل مجرمانی است که دارای ۵ کیلوگرم مواد سنتی یا ۳۰ گرم مواد مخدر صنعتی باشند.

بنا به آمار ستاد مبارزه با مود مخدر، در ایران ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مواد مخدر مصرف می کنند، اما برخی کارشناسان آسیب‌های اجتماعی آمار واقعی را بسیار بیش از این می‌دانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود