شینکازن؛ موفقیتهای ژاپن در ساخت قطار و اداره سیستم حمل و نقل ریلی

شینکازن؛ موفقیتهای ژاپن در ساخت قطار و اداره سیستم حمل و نقل ریلی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

به برنامه «ژاپن جهانی» خوش آمدید؛ برنامه ای در این باره که چگونه ژاپن چهار گوشه جهان را از دانش و تخصص خود بهره مند می کند.

آگهی

به برنامه «ژاپن جهانی» خوش آمدید؛ برنامه ای در این باره که چگونه ژاپن چهار گوشه جهان را از دانش و تخصص خود بهره مند می کند.

در سال ۱۸۲۵ میلادی در شهر نیوتن ایکلیف در شمال شرق انگلستان اولین قطار مسافربری جهان متولد شد و در اینجاست که امروز و حدود دو قرن بعد، مدرن ترین قطارهای جهان ساخته می شوند.

در این منطقه یکی از مدرن ترین کارخانه های تولید قطار ساخته شده است. در این کارخانه که در سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز به کار کرده است، قطارهای سریع السیر ساخته می شوند؛ قطارهایی مبتنی بر تکنولوژی مشهور ژاپنی که «شینکازن» نام دارد. این قطارها برای بازار اروپا تولید می شوند.

قرار است در چهارچوب یک قرارداد خوب، ۱۲۲ قطار سریع السیر برای شبکه ریلی بریتانیا ساخته شود.
بهره برداری از برخی از این قطارها پاییز آینده در غرب بریتانیا آغاز می شود و بقیه قطارها نیز در سال ۲۰۱۸ میلادی در سواحل شرقی به کار گرفته خواهند شد.

طراحی این قطارها، یک طراحی ژاپنی است و حتی برخی از قطعات و بخش های آنها در ژاپن ساخته شده اما مونتاژ آنها بطور صد در صد در بریتانیا انجام می شود.

با این وجود این قطارها دقیقا مانند قطارهایی نیستند که هم اکنون در ژاپن از آنها استفاده می شود. زیرا سعی شده است کاربری آنها با شرایط محلی در بریتانیا تطبیق داده شود. به عنوان مثال، این قطارها دو گانه سوز هستند و هم با نیروی برق و هم دیزل کار می کنند.

نینا هاردینگ، مدیر ارتباطات شرکت Hitachi Rail Europe می گوید: «شیوه مصرف سوخت این قطارها را می توان بدون توقف قطار تغییر داد که کاری بسیار منحصربفرد است. شما می توانید در سفر باشید و در میانه راه و بدون توقف، سوخت آن را از حالت برق به دیزل تغییر دهید.»

فعالیت این کارخانه باعث رونق قابل توجه اقتصاد منطقه شده است. هزار نفر در این کارخانه مشغول به کارند و دهها پیمانکار جانبی نیز در این پروژه بزرگ مشغول فعالیتند.

نینا هاردینگ می افزاید: «ما کارهای زیادی در این منطقه انجام داده ایم. ما دانشگاههای فنی جدیدی را از نظر مالی حمایت کردیم و به این ترتیب می توانیم الهام بخش نسل آینده سازندگان قطار و مهندسان فعال در این رشته باشیم و به باقی ماندن مردم محلی در این منطقه کمک کنیم. زیرا شمال شرق انگلستان برای ادامه حیات به همه این مردم نیاز دارد.»

قطارهای سریع السیر شینکازن از سال ۱۹۶۴ میلادی در ژاپن مشغول فعالیتند. علاوه بر سرعت بالا، یکی دیگر از دلایل شهرت آنها در جهان، راحتی، دقت بالا و درنهایت ایمنی بسیار بالا و استثنایی آنهاست. طی نیم قرن گذشته هیچ حادثه جدی با این قطارها روی نداده است.
هند نیز سیستم قطارهای شینکازن را برای تجهیز ناوگان ریلی خود برگزیده است.

در بریتانیا سیستم شینکازن از سال ۲۰۰۹ میلادی به کار گرفته شد. راه اندازی خطوط ریلی یورواستار در جنوب این کشور باعث شده است که بطور مثال زمان لازم برای طی مسیر میان لندن تا آشفورد به نصف کاهش یابد و مسافت ۸۵ کیلومتری میان این دو شهر، در زمان ۳۵ دقیقه و با سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت طی می شود.

آندرو پری، لوکوموتیوران می گوید: «تفاوت مهم این قطار با نمونه های دیگر این است که این قطار بسیار مدرن است و طی مسیر با آن بسیار سریع انجام می شود که عالیست. با این قطار توقف های کمتر و سرعت بیشتری داریم و راندن آن بسیار بهتر از دیگر قطارهاست.»

قطار جاولین نیز که از آن در دوران برگزاری بازیهای المپیک سال ۲۰۱۲ میلادی استفاده شد، واقعا زندگی ساکنان منطقه را تغییر داده است. اکنون هر روزه مردم زیادی با استفاده از این قطار برای کار به لندن می روند.

یکی از مسافران می گوید: «بعضی وقتها در ابتدای صبح قطار خیلی شلوغ است اما همیشه جایی برای نشستن وجود دارد. همچنین امکاناتی برای شارژ موبایل یا لپ تاب در نظر گرفته شده که واقعا خوب است.»

دیگری می گوید: «این قطار همیشه سر وقت حرکت می کند. بسیار سریع و راحت است. من خارج از ساعات شلوغ از آن استفاده می کنم و به همین دلیل همیشه جای خالی وجود دارد.»

مسافر دیگری می گوید: «خیلی از این قطار استفاده نمی کنم اما تجربه استفاده از آن جالب است و من از سرعت بالای آن لذت می برم.»

بنا بر نظرسنجی هایی که بطور مستقل درباره کیفیت خدمات سازمان حمل و نقل ریلی بریتانیا انجام شده، قطار جاولین توانسته است بالاترین نرخ رضایت مسافران را کسب کند.

قطار جاولین همواره از قابلیت اطمینان بسیار بالایی برخوردار است. خدمات دهی به مسافران را به عالی ترین شکل انجام می دهد و ۹۹ درصد از ظرفیت این قطار همواره آماده سرویس دهی به مسافران است.

آگهی

بطور روزانه ۲۹ قطار جاولین که در بریتانیا مشغول کارند، برای بازرسی به یکی از ایستگاههای اصلی می آیند. هرماه نیز یک بار بطور کامل کنترل می شوند تا در کنار سرعت بالا، ایمنی آنها نیز همواره تضمین شوند.

ایمنی و قابلیت اطمینان بالا، دو عامل مهمی بودند که مدیران راه آهن بریتانیا را متقاعد به استفاده از این تکنولوژی کرد.

کوجی آگاتسوما، رئیس بخش مهندسی این شرکت می گوید: «ما رضایت مشتریانمان را برآورده خواهیم کرد. مشتریان، ما را باور دارند و به این ترتیب ما می توانیم سفارشات بیشتری را بپذیریم. هرچه رضایت بیشتری را جلب کنیم می توانیم بیشتر سفارش بگیریم. این استراتژی ساده ولی بسیار مهم، اساس فرهنگ اوموتناشی ژاپن است.»

اوموتناشی (Omotenashi) یا به عبارت دیگر تعهد مطلق نسبت به نیاز و خواسته های مشتریان، اساس خدمات دهی بی نظیر ژاپنی هاست. ارزشی که این کشور همواره برای توسعه فعالیتهایش در جهان بر آن تاکید دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم ۸ زخمی در پی تصادف دو قطار در اتریش

قطار شینکازن؛ انتخاب اول مسافران در جهان

ژاپن در جهان؛ کمک مالی و برپاکردن درمانگاه سیار برای مهار گرسنگی