هشدار دیده‌بان حقوق بشر درباره شکنجه اسرا در موصل

هشدار دیده‌بان حقوق بشر درباره شکنجه اسرا در موصل
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نسبت به عدم رعایت مقررات مربوط به جنگ، شکنجه اسرای نبرد موصل و اعدامهای بدون محاکمه هشدار داده است.

در این رابطه ویدیویی منتشر شده که در آن نیروهای عراقی افرادی را مورد ضرب و شتم قرار می دهند. در قسمت دیگری از ویدئو سربازان قصد دارند یک اسیر را از بالای صخره به پایین بیاندازند. در تصویر پیکر فرد دیگر در پایین صخره به صراحت مشخص است.

بلقیس ویلی، محقق و از اعضای سازمان دیده‌بان حقوق بشر می گوید: «طی هفته‌های آخر نبرد موصل در خط مقدم حضور داشتم، ارتش می خواست به سرعت عملیات‌ تمام شود. این موضوع ظاهرا با توجه کمتر آنها به قوانین مربوط جنگ همراه شده بود.» بلقیس ویلی از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق خواسته تا در این رابطه تحقیقاتی صورت گیرد.

سخنگوی وزارت کشور عراق روز پنجشنبه از آغاز تحقیقات در این زمینه و تعلیق چند تن خبر داده است.

از سوی دیگر سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد صحت تصاویر منتشر شده بررسی خواهد شد.

اواخر ماه مه سال جاری نیز هفته نامه آلمانی اشپیگل گزارشی درباره شکنجه، تجاوز و اعدام‌های بدون محاکمه توسط نیروهای ویژه عراق منتشر کرده بود.

ارتش عراق با پشتیبانی نیروهای ائتلاف بین المللی پس از ۹ ماه نبرد شهر موصل را بطور کامل از کنترل نیروهای داعش خارج کردند. داعش از ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ این شهر را به تصرف خود درآورده بود.

سازمان عفو بین الملل نیز درباره استفاده نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا و ارتش عراق همچنین داعش از سلاح های نامتعارف در جنگ موصل هشدار داده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«هزاران پناهجوی سوری به زور از شهرهای لبنان اخراج شده‌اند»

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

«بمب ساعتی» اردوگاه الهول؛ عراق خواستار تخلیه بازماندگان داعش و تعطیلی اردوگاه شد