حیدر عبادی بدنبال پیروزی ارتش عراق بر داعش؛ موصل امن می شود

حیدر عبادی بدنبال پیروزی ارتش عراق بر داعش؛ موصل امن می شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق با اعلام شکست پیکارجویان داعش در موصل و با حضور در این شهر آزادسازی آن و پیروزی ارتش و نیروهای عراقی را تبریک گفت.

به گزارش رسانه‌های عراق، حیدر عبادی با حضور در جمع فرماندهان نظامی در غرب موصل دستور داد آخرین پیکارجویان شکست‌خورده داعش از این شهر پاکسازی شوند. او همچنین ضمن تاکید بر بازگرداندن ثبات به این شهر خواستار مین‌روبی و پاکسازی موصل از مواد منفجره شد.

PM Al-Abadi arrives in Mosul to announce its liberation and congratulate the armed forces and Iraqi people on this victory pic.twitter.com/bUtkj7z88A

— Haider Al-Abadi (@HaiderAlAbadi) 9 juillet 2017

گفته می‌شود آن دسته از پیکارجویان داعش که در موصل مانده‌اند سلاح‌های خود را زمین گذاشته‌اند.

عملیات آزادسازی موصل از ۹ ماه پیش و با مشارکت ارتش عراق، پلیس فدرال، نیروهای حشد شعبی (بسیج مردمی) و پیشمرگه‌های اقلیم کردستان، تحت حمایت نیروی هوایی ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم به رهبری آمریکا آغاز شد. پس از عقب نشینی جنگجویان داعش از مناطق مختلف استان نینوا و آغاز مرحله آزادسازی این شهر، نیروهای ارتش و پلیس فدرال وارد موصل شدند.

دولت عراق پیشتر اظهار امیدواری کرده بود که موصل را تا پایان سال ۲۰۱۶ از کنترل داعش خارج می کند. اما با پیشروی نیروهای عراقی در بخش‌های مسکونی شهر و استفاده داعش از غیرنظامیان بعنوان سپر انسانی رسیدن به این پیروزی روند کندی را طی کرد.

شهر موصل، مرکز استان نینوا واقع در شمال عراق در تابستان سال ۲۰۱۴ با حمله برق‌آسای جنگجویان داعش و بدون مقاومت جدی ارتش عراق سقوط کرد. ابوبکر بغدادی، رهبر داعش در مسجد نوری این شهر ادعای خلافت کرد و نام دولت اسلامی در عراق و سوریه را به «دولت اسلامی» تغییر داد.

واکنش‌ها به آزادی کامل موصل

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در پیامی توئیتری، کنترل کامل موصل را به مردم عراق و همجنین ایران و منطقه تبریک گفت.

نسیم آزادی در #موصل بعد از ۳ سال اشغال و خشونت و کشتار، بر مردم زجرکشیده آن دیار و بر مردم عراق، ایران و منطقه مبارک باد.

— حسن روحانی (@Rouhani_ir) June 30, 2017

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حساب توئیتری خود با تبریک آزادی این شهر به مردم و دولت عراق، اتحاد را موثرترین عامل پیروزی دانست. وی نوشت: «زمانی که مردم عراق دست در دست هم دهند، هیچ محدودیتی برای موفقیت‌هایشان وجود ندارد.»

Congratulations to brave people & Government of Iraq upon liberation of Mosul. When Iraqis join hands, no limits to what they can achieve.

— Javad Zarif (@JZarif) July 9, 2017

امانٔل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در توئیتی نوشت: «موصل از دست داعش آزاد شد. ادای احترام به همه سربازان ما که به این پیروزی کمک کردند.»

Mossoul libérée de Daech : hommage de la France à tous ceux, avec nos troupes, qui ont contribué à cette victoire.

— Emmanuel Macron (@EmmanuelMacron) July 9, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دجله در اختیار نیروهای عراق درآمد

حمله انتحاری یک زن با بچه در موصل عراق

موصل بطور کامل در اختیار نیروهای عراقی قرار گرفت