رای دادگاه نیویورک برای مصادره ساختمان بنیاد علوی صادر شد

رای دادگاه نیویورک برای مصادره ساختمان بنیاد علوی صادر شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

هیئت منصفه دادگاهی در آمریکا که مسئولیت رسیدگی به پرونده ساختمان ۳۶ طبقه بنیاد علوی در نیویورک را بر عهده داشت با صدور رای خود مجوز مصادره این ساختمان توسط دولت آمریکا را صادر کرد.

اعضای هیئت منصفه دادگاه فدرال منهتن با صدور این رای تایید کرده اند که بنیاد غیرانتفاعی علوی به عنوان سهام دار اصلی به همراه شرکت آسا که سهم جزئی در مالکیت این ساختمان را دارد وابسته به دولت ایران بوده و آنرا کتمان کرده بودند.

در این رای همچنین تصریح شده است که فعالیت صورت گرفته در این ساختمان با پولشویی و نقض تحریم های وضع شده از سوی آمریکا بر ضد ایران همراه بوده است.

بنا به گفته جون هو کیم، یک سخنگوی دادگاه فدرال منهتن عواید حاصل از فروش این ساختمان به صندوقی واریز خواهد شد که قرار است غرامت خانواده های قربانیان حملات تروریستی مرتبط با ایران از آن محل تامین شود.

در میان افرادی که قرار است بخشی از این غرامت را دریافت کنند به خانواده های قربانیان حملات سال ۱۹۸۳ به پایگاه های نیروی دریایی در بیرون و بمبگذاری در برخ الخبر عربستان در سال ۱۹۹۶ اشاره شده است. این در حالیست که ایران همواره دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی منابع ارزش این ساختمان را بین پانصد تا یک میلیارد دلار اعلام کرد و یادآور شد که دستگاه قضایی آمریکا همچنین دستور ضبط و توقیف بخشی دیگر از اموال و دارایی های متعلق به ایران را صادر کرده است.

دادگاه فدرال منهتن معتقد است مالکان ساختمان شماره ۶۵۰ خیابان پنجم منهتن نیویورک میلیون ها دلار درآمد حاصل از بهره برداری این برج را از طریق بانک دولتی ملی به ایران منتقل کرده اند. به گفته سخنگوی دادگاه ازاین ساختمان همچنین به عنوان پایگاهی در قلب منهتن برای دور زدن تحریم های اقتصادی وضع شده بر ضد ایران استفاده شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این حکم قضایی گامی مهم در مبارزات و تلاش های جرمی لوین، خبرنگار سابق شبکه سی ان ان آمریکا محسوب می شود که یکی از عاملان اصلی احضار مالکان آسمان خراش شماره ۶۵۰ خیابان پنجم منهتن به دادگاه بوده است.

در این گزارش آمده است: جرمی لوین در سال ۱۹۸۴ ازسوی جنبش حزب الله در لبنان ربوده شد و پس از یک سال اسارت موفق به فرار شد. او پس از گریختن از اسارت نبرد قضایی طولانی مدتی را برای دریافت غرامت از دولت ایران به عنوان حامی اصلی جنبش حزب الله آغاز کرد.

وکلای مدافع پرونده ساختمان بنیاد علوی در منهتن نیویورک دوشنبه بیست و ششم ژوئن در برابر هیات منصفه حاضر شده و آخرین دفاعیات خود را ارائه کرده بودند.

برج سی و شش طبقه متعلق به بنیاد علوی در زمان حکومت سابقه ایران از سوی نهادی غیر انتفاعی به عنوان بنیاد پهلوی خریداری شده بود. این نهاد پس از انقلاب به بنیاد علوی تغییر نام داد و تحت نظر حکومت ایران قرار گرفت. پشتیبانی از جامعه ایرانی – آمریکایی از طریق اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی از جمله اهداف تاسیس این بنیاد اعلام شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیام نوروزی جو بایدن: آمریکا در کنار زنان شجاع ایرانی خواهد ایستاد

اخلال یک ایرانی‌تبار در سخنرانی بایدن؛ پدر سرباز آمریکایی کشته‌شده در کابل:کریم نیکوئی را به یادآور

«مامور وزارت اطلاعات ایران» در آمریکا تحت تعقیب قرار گرفت؛ اف‌بی‌آی به دنبال مجید دستجانی فراهانی