سیف الاسلام قذافی آزاد شد

سیف الاسلام قذافی آزاد شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سیف الاسلام قذافی پسر معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی شامگاه شنبه از زندان زنتان آزاد شد.

یک گروه نظامی وابسته به فرماندهی کل ارتش ملی لیبی با تایید این خبر، طی بیانیه‌ای اعلام کرده که با توجه به قانون جدید عفو عمومی مصوب دولت شرقی مبنی بر آزادی افرادی که در ارتکاب جرایم علیه شهروندان دست نداشته‌اند، تصمیم گرفته شد که سیف الاسلام قذافی آزاد شود. به گفته این گروه پسر رهبر پیشین لیبی هم‌اکنون آزاد است و شهر زنتان را ترک کرده است.

دو سال پیش دادگاهی در لیبی، سیف الاسلام قذافی و شش تن دیگر از نزدیکان معمر قذافی از جمله عبدالله سنوسی، رئیس پیشین سازمان اطلاعات و بغدادی محمودی، نخست وزیر پیشین این کشور را بطور غیابی به اعدام محکوم کرده بود.

دومین پسر معمر قذافی تا سال ۲۰۱۱ به عنوان چهره‌ای اصلاح طلب در دولت لیبی مطرح بود و طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱، نقش مهمی در نزدیک کردن کشور با غرب برعهده داشت.

در اوایل سال ۲۰۱۱ و در پی اوج گرفتن اعتراضات ضددولتی در لیبی اوضاع دگرگون شد. در حالی که معترضان و شورشیان به پشتوانه حملات هوایی کشورهای غربی حلقه محاصره را بر دولت تنگتر می‌کردند، سیف الاسلام با تروریست خواندن آنها وعده داد تا پایان، مقابلشان بایستد. اما یک ماه پس از کشته شدن معمر قذافی به دست شورشیان، سیف الاسلام در نوامبر ۲۰۱۱ در جنوب لیبی دستگیر و به زندانی در زنتان منتقل شد. دولت تحت امر خلیفه حفتر از تحویل او به دولت طرابلس خودداری کرد.

دادگاه لیبی فرزند دیکتاتور سابق را به اتهام جرایم جنگی مورد محاکمه قرار داد. او به دلیل شرکت در سرکوب اعتراض‌های آرام سال ۲۰۱۱ از سوی این دادگاه مجرم شناخته شده بود. دادگاه کیفری بین‌المللی هم حکم بازداشت وی را به اتهام ارتکاب جرایم جنگی صادر کرد.

لیبی در حال حاضر دارای دو دولت موازی است؛ یکی در غرب کشور، دولت وفاق ملی به ریاست فائز سراج که به میانجیگری سازمان ملل متحد در دسامبر ۲۰۱۵ در طرابلس تشکیل شد و دیگری دولت طبرق به ریاست خلیفه حفتر که کنترل شرق کشور را در اختیار دارد و دولت وفاق ملی را به رسمیت نمی‌شناسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه استیناف لیبی با نامزدی فرزند قذافی در انتخابات ریاست جمهوری موافقت کرد

سیف الاسلام قذافی نامزد انتخابات ریاست جمهوری لیبی شد

امپراتوری سریال‌های تلویزیونی ترکیه از عربستان تا شیلی