آنچه درباره انتخابات سراسری بریتانیا می دانیم

آنچه درباره انتخابات سراسری بریتانیا می دانیم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

انتخابات سراسری بریتانیا روز هشتم ژوئن برابر با ۱۸ خرداد برگزار شد. در این انتخابات زودهنگام بیش از سه هزار نامزد برای کسب ۶۵۰ کرسی پارلمان رقابت کردند.

نخستین واکنش ترزا می پس از نتایج اولیه: کشور بیش از هر چیز به دوره ثبات نیاز دارد

نخستین واکنس جرمی کوربین پس از انتخابات اولیه: وقت آن است که ترزا می برود

نتایج اولیه: محافظه کاران اکثریت کرسی‌ها را کسب نمی کنند

بر اساس نتایج اولیه حزب محافظه کار توانسته بیشترین آرا را کسب کند با این حال با اختلاف ۱۲ کرسی قادر به کسب اکثریت نبوده است. این نتیجه غیرقطعی است و محافظه کاران بر این باورند که نتیجه نهایی با این پیش بینی متفاوت خواهد بود

چه کسانی در انتخابات رقابت کردند؟

دو حزب اصلی در بریتانیا حزب محافظه کار و حزب کارگر است. احزاب دیگر شامل حزب راست میانه لیبرال دمکرات، حزب سبز، حزب اتحادگرای دمکراتیک (DUP) در ایرلند، حزب ملی گرا اسکاتلند (SNP) و حزب استقلال بریتانیا (UKIP) هستند

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر است. یکی از مهمترین محورهای برنامه انتخاباتی این حزب افزایش حداقل دستمزد از ۷.۵ به ده پوند در ساعت، ایجاد بانکی با سرمایه گذاری پانصد میلیارد یورو برای تقویت اقتصاد کشور پس از خروج از اتحادیه اروپا، لزوم رای پارلمان برای تایید توافق نهایی برکسیت با کشورهای اتحادیه اروپا است. این حزب در برنامه انتخاباتی اش خواستار افزایش مالیات شرکتهای بزرگ برای تامین بودجه سامانه خدمات درمانی کشور شده است. در زمینه سیاست خارجی، آقای کوربین وعده می دهد تا دولت فلسطین را بی درنگ به رسمیت بشناسد، فروش تسلیحات به عربستان سعودی را معلق کند. این حزب با وجود اختلاف نظر درونی در مورد موشکهای قاره پیمای اتمی موسوم به ترایدنت سرانجام بر سر برنامه بازسازی آن به توافق رسید و بر پایبندی به تعهدات مالی بریتانیا به پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو تاکید کرده است.

حزب محافظه کار به رهبری ترزا می وعده داده است که تا سال ۲۰۲۵ کسری بودجه کشور را حل کند.یکی از قولهای مهم خانم می که با تحولات سیاسی و اقتصادی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بی ارتباط نیست، کاهش مالیات شرکتهای تجاری به ۱۷ درصد است. ترزا می که بدنبال استعفای ناگهانی دیوید کامرون، از ژوئن گذشته عهده دار مقام نخست وزیری شده است گفت که در صورت عدم توافق با ۲۷ کشور اروپایی در مذاکرات برکسیت، بریتانیا به هر حال از این نهاد خارج خواهد شد. در زمینه سیاست خارجی او به پرداخت سهمیه بودجه نظامی بریتانیا به ناتو و تجدید برنامه موشکی ترایدنت (موشکهای قاره پیمای اتمی) متعهد شده است.

حزب میانه رو لیبرال دمکرات به رهبری تیم فارن تنها حزبی است که وعده برگزاری همه پرسی دوباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را داده است. در گامی که یک چرخش بنیادی از اقدامات سختگیرانه دولت محافظه کار محسوب می شود، حزب لیبرال دمکرات می گوید در صورت بقدرت رسیدن بودجه هفت میلیارد پوندی وزارت آموزش و پرورش را ابقا کرده و یک میلیارد پوند در خدمات بهداشت روانی سرمایه گذاری کند. موضع این حزب در مورد مذاکرات برکسیت متضمن حق رفت و آمد آزادنه شهروندان اروپایی و تداوم عضویت در بازار مشترک اروپایی است.

حزب سبز تنها حزب با دو رهبر، کارولین لوکاس و جاناتان بارتلی پرداخت یارانه سراسری را در راس برنامه های انتخاباتی خود قرار داده است. حزب سبز می خواهد بانکها و سامانه حمل و نقل عمومی را دوباره ملی کند. افزایش حداقل دستمزد به میزان ده پوند در ساعت، ایجاد یک میلیون شغل با هدف ایجاد تعادل اقتصادی بین اقشار مختلف و تلاش برای برقراری هفته ای چهار روز کار برای همه از شعارهای انتخاباتی مطرح شده در بیانیه حزب است. حزب سبز گفته است با پرداخت ودیعه مختصر در ازای شیشه و کاغذهای پسماند برای تشویق شهروندان، بسوی برنامه بازیافت گسرتده تر حرکت می کند.

حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ) به رهبری پل ناتل، وعده می دهد تا در پنج سال آینده مهاجرت به بریتانیا را به صفر رسانده و ورود کارگران غیرماهر را نیز ممنوع می کند. در همین زمنیه مانیفست حزب تاکید کرده است که همسران اتباع بریتانیایی پیش از گرفتن حق اقامت باید ثابت کنند چرا ازدواج کرده اند. در این بیانیه آمده است که شرکتها ملزم خواهند بود نیروی کار مورد نظر خود را ابتدا از بریتانیا استخدام کنند. این حزب گفته است محور گفتگوهای برکسیت با اتحادیه اروپا نه ماده ۵۰ پیمان لیسبون که مورد توافق همه کشورها است، بلکه قانون ۱۹۷۲ جامعه اروپایی خواهد بود. این حزب گفته است پوشیدن بورقع و نقاب را ممنوع خواهد کرد.

آگهی

یکی از محورهای اصلی برنامه انتخاباتی حزب ملی گرای اسکاتلند به رهبری نیکولا استرجن، مبارزه برای برگزاری همه پرسی دیگر برای جدایی اسکاتلند از بریتانیا است. این حزب خواستار حضور خود در مذاکرات برکسیت با اتحادیه اروپا شده است و تاکید می کند که پس از خاتمه این مذاکرات، توافق حاصل شده باید دوباره به همه پرسی گذاشته شود. این حزب خواستار باقی ماندن اسکاتلند در اتحادیه اروپا و بازار مشترک اروپایی است و به اتخاذ سیاستهای مهاجرتی مستقل از انگلستان اعتقاد دارد. در زمینه سیاستهای مهاجرتی این حزب ملی گرا با ورود مهاجران مخالفتی ندارد. در مورد برنامه های مالیاتی، حزب اس ان پی به رهبری خانم استرجن طرفدار افزایش نرخ مالیات بر درآمدهای بالا است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراض پدر عصبانی به جانسون درباره وضعیت خدمات درمانی در بریتانیا

مناظره تلویزیونی برای انتخابات بریتانیا بدون حضور نخست وزیر انجام شد

بافتنی‌های پشمی مادربزرگ ۹۴ ساله و شگفتی‌هایش