انتقاد آلمان از موضع آمریکا در قبال تنش میان کشورهای عربی خلیج فارس

انتقاد آلمان از موضع آمریکا در قبال تنش میان کشورهای عربی خلیج فارس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان در جریان گفتگو با نشریه آلمانی «Handelsblatt» به انتقاد از سیاستهای دونالد ترامپ در خاورمیانه پرداخت.

او دونالد ترامپ را متهم کرد که به درگیری ها در خاورمیانه دامن می زند. به گفته وزیر خارجه آلمان، ایالات متحده آمریکا بطور خطرناکی در حال افزایش تنش در منطقه خلیج فارس و ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی جدید میان همسایگان در این منطقه است.

عربستان سعودی و برخی از متحدانش از جمله مصر، امارات متحده عربی و بحرین روز دوشنبه اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع خواهند کرد و راههای هوایی، دریایی و زمینی خود با این کشور را خواهند بست. اختلاف میان کشورهای عربی همسایه، کمتر از یکماه پس از آن بوجود آمد که دونالد ترامپ به عربستان سعودی سفر کرد و از کشورهای مسلمان خواست در برابر افراط گرایی متحد شوند.

وزیر خارجه آلمان در این مصاحبه افزود: «قراردادهای عظیم تسلیحاتی که دونالد ترامپ به تازگی در خلیج فارس امضا کرد، خطر مبتلا شدن به یک کهکشان مارپیچی جدید در فروش اسلحه را افزایش می دهد… این سیاست کاملا اشتباه است و قطعا سیاست آلمان نیست. من نسبت به تشدید چشمگیر این تنش ها و پیامدهای آن برای کل منطقه بسیار نگرانم.»

دونالد ترامپ روز سه شنبه از تلاش کشورهای منطقه خلیج فارس برای منزوی کردن قطر حمایت کرد و به آنها پیشنهاد داد بودجه مالی خود برای مبارزه با افراط گرایی را افزایش دهند. او در جریان سفر اخیر خود به عربستان سعودی قراردادی تسلیحاتی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار با ریاض امضا کرد یعنی با کشوری که بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در خاورمیانه در آنجا قرار دارد.

زیگمار گابریل ضمن انتقاد از در انزوای کامل قرار دادن قطر، هشدار داد این کار به موجودیت این کشور خلیجی بطور جدی ضربه می زند.

آقای گابریل تاکید کرد که «برخورد رسمی میان کشورهای همسایه آخرین چیزی است که ما نیاز داریم». او با اشاره به توافق هسته ای با ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی گقت: «این توافق اجازه داد تا از چنین تنش هایی اجتناب شود.»

این گفتگو در حالی انجام شد که آقای گابریل روز چهارشنبه در برلین با عادل الجبیر، همتای خود از عربستان سعودی دیدار خواهد کرد.

دونالد ترامپ تا کنون بارها به انتقاد از سیاستهای اقتصادی، مهاجرتی و بین المللی آلمان پرداخته است و در جریان حضور خود در بروکسل برای شرکت در اجلاس ناتو نیز با اشاره به حضور میلیون ها خودروی آلمانی در خیابانهای آمریکا گفت: «آلمانی‌‌‌ها بدند، خیلی بد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟