دبیرکل سازمان ملل: تغییرات جوی جدی و اجرای پیمان پاریس ضروری است

دبیرکل سازمان ملل: تغییرات جوی جدی و اجرای پیمان پاریس ضروری است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برخلاف دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پدیده تغییرات آب و هوایی را پدیده ای غیرقابل انکار شمرد و همکاری و اتحاد ملل و کشورهای جهان در مقابله با آن را امری اجنتاب ناپذیر و ضروری خواند.

آقای گوترش روز سه شنبه، ۳۰ ماه مه طی یک سخنرانی در دانشگاه نیویورک تاکید کرد که اگر کشوری به اجرای پیمان بین المللی تغییرات اقلیمی، موسوم به پیمان پاریس تردید دارد بر دیگر کشورهاست تا در اجرای آن متحد شده و ثابت قدم باشند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا پدیده تغییرات اقلیمی را ساختگی می داند. وی اخیرا در نشست سران گروه هفت با طفره رفتن از پاسخ دادن به سوالی در این باره گفت که واشنگتن بزودی تصمیم خود نسبت به خروج از توافق آب و هوایی پاریس را اعلام خواهد کرد.

آقای ترامپ در لایحه بودجه پیشنهادی دولت آمریکا برای سال ۲۰۱۸ میلادی، بودجه آژانس حفاظت از محیط زیست را ۳۱ درصد که رقمی معادل ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می شود، کاهش داده است.

اولین توافق بین المللی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی که دستاوردی بزرگ در عرصه بین الملل توصیف شد در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در پاریس، پایتخت فرانسه به امضای حدود ۲۰۰ کشور جهان رسید. آمریکا و چین یک سال بعد این پیمان را امضا کردند.

هدف از پیمان پاریس و اجرای آن جلوگیری از افزایش ۲ درجه سانتیگرادی دمای کره زمین و جو آن است تا از ذوب شدن یخهای قطب شمال و قطب جنوب و کوههای یخی و نیز انباشت بیشتر گازهای موسوم به گازهای گلخانه ای جلوگیری شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟

دونالد ترامپ: ایران در زمان من می‌توانست به پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندد