رئیس و دو نایب رئیس مجلس ایران ابقا شدند

رئیس و دو نایب رئیس مجلس ایران ابقا شدند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

با اعلام نتیجه انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم در ایران مشخص شد این هیات در سال دوم با اندک تغییراتی به فعالیتش ادامه می دهد. به جز دو مقام یک دبیر و یک ناظر تغییر دیگری در ترکیب هیات رئیسه مجلس رخ نداده است.

در انتخابات سال دوم هیات رئیسه مجلس دهم علی لاریجانی از فراکسیون ولایت،‌ تنها نامزد این سمت با کسب ۲۰۴ رای از مجموع ۲۶۸ رای ماخوذه باز هم در سمت ریاست مجلس ابقا شد. این در حالی است که به نظر می‌رسد اعتبار علی لاریجانی در مجلس نسبت به سال گذشته‌ (با ۲۳۷ رای) افت داشته است. او در سال جاری ۳۳ رای کمتر از سال گذشته به دست آورده است.

مسعود پزشکیان و علی مطهری از فراکسیون امید به ترتیب با ۱۷۹ و ۱۶۳ رای حمید رضا حاجی بابایی و هادی قوامی، نامزدهای فراکسیون ولایت را کنار زدند و بار دیگر بعنوان نایب رئیس اول و دوم مجلس دهم انتخاب شدند.

دو نایب رئیس مجلس در مقایسه با سال نخست اعتبار بیشتری کسب کرده‌اند. مسعود پزشکیان و علی مطهری سال گذشته بترتیب با ۱۵۴ و ۱۳۳ رای بعنوان نایب رئیس انتخاب شده بودند. به این ترتیب مسعود پزشکیان در مقایسه با سال اول ۲۴ رای و علی مطهری ۳۰ رای بیشتر به دست آورد‌ه‌اند.

از دیگر نکات مهم انتخابات مجلس دهم تعداد آرایی است که باطله و سفید اعلام شده‌اند. در سال اول مجلس دهم در مجموع ۲۸ رای سفید اخذ شده، حال آنکه در انتخابات سال دوم تعداد آرای باطله ۶۸ رای اعلام شده است.

هیات رئیسه مجلس در سال جاری تنها با دو تغییر نسبت به سال گذشته به کار خود ادامه می دهد: محمد حسین فرهنگی به جای علی اصغر یوسف نژاد دبیر هیات رئیسه شد و اسدالله عباسی نیز به جای محمد قسیم عثمانی به عنوان ناظر انتخاب شد.

در ترکیب هیات رئیسه مجلس دهم برای سال دوم سه کرسی در اختیار فراکسیون امید و نه کرسی در اختیار فراکسیون ولایت قرار گرفت. فهرست سایر اعضای هیات رئیسه مجلس دهم در سال دوم به این ترتیب است:

دبیران:
۱. اکبر رنجبرزاده از مستقلین ولایی- ولایت (۱۸۳رای)
۲. محمد حسین فرهنگی از مستقلین ولایی- ولایت (۱۸۲رای)
۳. امیر حسین قاضی‌زاده از نمایندگان ولایی-ولایت (۱۷۹رای)
۴. غلامرضا کاتب از نمایندگان ولایی-ولایت (۱۷۸رای)
۵. محمد علی وکیلی از فراکسیون امید (۱۷۱رای)
۶. احمد امیرآبادی از نمایندگان ولایی-ولایت (۱۶۵رای)

ناظران
۱. اسدلله عباسی از نمایندگان ولایی-ولایت (۱۶۴رای)
۲. بهروز نعمتی از مستقلین ولایی-ولایت (۱۲۹رای)
۳. محمد آشوری تازیانی از مستقلین ولایی-ولایت (۱۲۲رای)

هم‌رسانی این مطلبنظرها