انتقاد عفو بین الملل از انحلال جنبش الوعد بحرین

انتقاد عفو بین الملل از انحلال جنبش الوعد بحرین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دادگاه بحرین روز چهارشنبه جنبش «کنش دموکراتیک ملی» موسوم به «الوعد» را منحل کرد. مقامات بحرین این گروه مخالف را به حمایت از «تروریسم» و «توجیه و تشویق خشونت» متهم می کنند. انحلال جنبش الوعد در پی شکایت وزارت دادگستری بحرین صورت گرفت.

سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای انحلال این جنبش را محکوم کرد و آن‌ را «تلاش نگران کننده برای خاموش کردن هرگونه انتقاد علیه دولت» خواند. در بخشی از بیانیه آمده است:‌ «انحلال الوعد حمله آشکار به آزادی بیان و انجمن‌هاست و نشان می دهد که مقامات ]بحرین[ قصد ندارند به وعده‌های خود مبنی بر رعایت حقوق بشر عمل کنند.»

این جنبش توسط ابراهیم شریف، یک کنشگر لیبرال سنی پایه گذاری شد، او اکنون به اتهام «نفرت پراکنی علیه حکومت» تحت تعقیب است. آقای شریف در سال ۲۰۱۵ نیز به همین اتهام به یک سال زندان محکوم شده بود. او تنها چند هفته پیش از این محکومیت در پی عفو عمومی از زندان آزاد شده بود. اقای شریف در جریان جنبش سال ۲۰۱۱ بحرین در صف نخست تظاهرات علیه حکومت این کشور قرار داشت. وی در همان دستگیر و چهار سال از عمر خود را در زندان سپری کرد.

مقامات بحرین در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز جنبش الوفاق، اصلی‌ترین گروه شیعه مخالف دولت را منحل کردند. شیخ علی سلمان، رهبر جنبش الوفاق به اتهام «توطئه علیه حکومت» و «تحریک به نافرمانی مدنی و نفرت پراکنی فرقه ای» در سال ۲۰۱۴ دستگیر و به ۹ سال زندان محکوم شد. مدت حبس وی در ماه آوریل به ۴ سال کاهش یافت.

بحرین، یکی از اصلی ترین متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس و میزبان ناوگان پنجم ایالات متحده همواره به دلیل نقض گسترده حقوق بشر و سیاست های سختگیرانه در قبال مخالفان مورد انتقاد سازمان های حقوق بشری قرار گرفته است. منامه بارها ایران را به دخالت در امور داخلی بحرین و حمایت از گروه‌های شیعه متهم کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پادشاه بحرین بیش از ۱۵۰۰ زندانی را در چهارچوب «بزرگترین عفو سال‌های اخیر» بخشید

اعدام ۸۵۳ نفر در سال ۲۰۲۳؛ عفو بین‌الملل: چوبه دار ابزار حکومت ایران برای سرکوب و ارعاب است

بدترین کشورهای اروپا از لحاظ آزادی رسانه کدامند؟