آغاز اجرای توافق ایجاد مناطق امن در سوریه

آغاز اجرای توافق ایجاد مناطق امن در سوریه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

روسیه از آغاز اجرای توافق ایجاد مناطق امن در سوریه خبر داد.
بر اساس این تفاهم ایران و ترکیه با پیشنهاد روسیه مبنی بر ایجاد چهار منطقه امن در سوریه به توافق رسیدند.

الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه، در همین ارتباط گفته است که از نیمه شب جمعه حملات تمام طرفهای درگیر در این چهار منطقه باید متوقف شود.

توافق جدید گرچه با حمایت سازمان ملل متحد همراه بوده اما انتقاد مخالفان مسلح در سوریه را برانگیخته است.

این توافق همزمان با مذاکرات صلح در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان به دست آمد. ایالات متحده آمریکا در واکنش نسبت به تعهد ایران به این توافق ابراز تردید کرده است.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، اندکی بعد از برقراری توافق مناطق امن، هواپیماهای جنگی دولتی مواضع شورشیان را در نزدیکی استان حما بمباران کردند.

چهار منطقه مورد توافق

منطقه اول: استان ادلب و بخش هایی از شمال شرقی لاذقیه، مناطق غربی حلب و شمال حما؛ در این مناطق بیش از یک میلیون شهروند عادی ساکن هستند. گروه های شورشی متحد با القاعده در این مناطق حضور دارند.

منطقه دوم: رستن و تلبیسه در شمال استان حمص با بیش از ۱۸۰ هزار شهروند غیر نظامی را شامل می شود. در این منطقه گروه های شورشیان مسلح و نیز شورشیان مرتبط با القاعده فعال هستند.

منطقه سوم: غوطه در بخش شرقی دمشق در سوریه واقع شده است. این مناطق تحت کنترل جیش الاسلام است و حدود ۶۹۰ هزار غیرنظامی را در خود جای داده است.

منطقه چهارم: مناطق تحت کنترل شورشیان مسلح در مرز سوریه با اردن که بخش هایی از درعا و برخی از شهرستان های استان قنیطره را شامل می شود. بیش از ۸۰۰ هزار نفر در این مناطق سکونت دارند.

این توافق برای مدت شش ماه پابرجاست و در صورت توافق تمام طرفین دوره آن تمدید خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها