اولین گفتگوی تلفنی ترامپ و پوتین پس از حمله موشکی آمریکا به سوریه

اولین گفتگوی تلفنی ترامپ و پوتین پس از حمله موشکی آمریکا به سوریه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای اولین بار از زمان حمله ماه گذشته کشورش به یک پایگاه هوایی سوریه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود تلفنی گفتگو کرد. از این مکالمه تلفنی به عنوان گامی در راستای کاهش تنش بین واشنگتن و مسکو یاد شده است.

رهبران آمریکا و روسیه در جریان این گفتگو بر لزوم برقراری آتش بس در سوریه و ایجاد منطقه امن برای آوارگان جنگ داخلی در این کشور تاکید کردند. دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود بارها از لزوم ایجاد مناطق امن برای پناهجویان سوری سخن گفته بود تا به گفته وی به این ترتیب از ورود آنها به کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده جلوگیری شود.

رئیس جمهوری آمریکا روز ششم آوریل (۱۷ فروردین) دستور شلیک ۵۹ موشک کروز را به سمت پایگاه هوایی شعیرات صادر کرده بود. این حمله موشکی که در واکنش به حمله شیمیایی خان شیخون صورت گرفت، موجب شگفتی بسیاری از تحلیلگران سیاسی شد.

طرح اتهام دخالت روسیه به نفع دونالد ترامپ در روند انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری ایالات متحده و موضع گیری های ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ در مورد یکدیگر، این تصور را پدید آورده بود که با آغاز به کار دولت جدید آمریکا تنش در رابطه بین واشنگتن و مسکو کاهش خواهد یافت. با این حال پس از حمله شیمیایی خان شیخون که آمریکا رژیم سوریه را مسئول آن معرفی کرد بار دیگر تنش در رابطه ایالات متحده با روسیه، متحد نزدیک دولت سوریه، افزایش یافت.

دونالد ترامپ سال گذشته در جریان رقابت انتخاباتی از رابطه نزدیکتر با روسیه و لزوم اتحاد با این کشور در مبارزه با اسلامگرایان افراطی سخن گفته بود.

رئیسان جمهور آمریکا و روسیه در این مکالمه تلفنی علاوه بر بحران سوریه، در مورد تنش در شبه جزیره کره و برنامه موشکی کره شمالی نیز گفتگو کردند.

در بیانیه کاخ سفید و کرملین از گفتگوی روز سه شنبه دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین به عنوان پیش درآمدی بر اولین ملاقات حضوری بین رهبران دو کشور یاد می شود که در ماه ژوئیه و در حاشیه نشست گروه ۲۰ (G20) در هامبورگ آلمان صورت می پذیرد.

Pres. Trump spoke by phone with Russian Pres. Putin about North Korea and the ongoing civil war in Syria https://t.co/YMmWLm3nsvpic.twitter.com/IDrSnpEsEX

— ABC News Politics (@ABCPolitics) May 2, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست

پوتین: روسیه به ناتو حمله نخواهد کرد؛ اما جنگنده‌های اف۱۶ را هرکجا که باشند سرنگون می‌کند

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت