کشورهای اتمی از شرکت در مذاکرات منع سلاح اتمی خودداری کردند

کشورهای اتمی از شرکت در مذاکرات منع سلاح اتمی خودداری کردند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مذاکرات بر سر ممنوعیت سلاح های اتمی در سازمان ملل متحد با شرکت تعدادی از کشورهای عضو این سازمان از روز دوشنبه در نیویورک آغاز شد.

آگهی

مذاکرات بر سر ممنوعیت سلاح های اتمی در سازمان ملل متحد با شرکت تعدادی از کشورهای عضو این سازمان از روز دوشنبه در نیویورک آغاز شد. چهل کشور دارندۀ سلاح اتمی از جمله آمریکا، بریتانیا و فرانسه این گفت و گوها را تحریم کرده و در آن شرکت نکرده اند.

مجمع عمومی سازمان ملل در ماه دسامبر گذشته قطعنامه ای را با ۱۱۳ رای مثبت برای آغاز مذاکرات منع سلاح اتمی تصویب کرده بود.

کیم وون سو، نمایندۀ عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح هسته ای در آغاز این گفت و گوها گفت: « تدام وجود سلاح های اتمی تهدید علیه بشریت است. لزوم خلع سلاح های اتمی و ممنوعیت تولید این سلاح ها به ندرت تا به این حد اضطراری بوده است.»

کشورهای عضو ناتو بجز هلند نیز با پیروی از آمریکا از شرکت در این مذاکرات خودداری کرده اند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل با بیان اینکه تنش بین المللی در حال حاضر بسیار بالاست، در بارۀ تحریم این مذاکرات به خبرنگاران گفت : «دنیای بدون سلاح بزرگترین چیزی است که من برای خانواده ام می خواهم اما باید واقع بین باشیم، آیا کسی باور می کند که کرۀ شمالی با منع سلاح های اتمی موافق باشد؟»

این کشورها می گویند به پیمان منع گسترش سلاح های اتمی متعهد هستند و نیازی به این گفت و گوها برای ممنوعیت سلاح های هسته ای وجود ندارد.

متیو رایکرافت، نمایندۀ بریتانیا نیز که از شرکت در این مذاکرات خودداری کرده است، با تاکید بر اینکه کشورش برای رسیدن به دنیای بدون سلاح اتمی فعالیت می کند، می گوید : « بریتانیا در این مذاکرات شرکت نمی کند چرا که باور نداریم این مذاکرات به یک پیشرفت واقعی در زمینۀ خلع سلاح اتمی در جهان منجر شود. این نشست نتیجه ای نخواهد داشت.»

چین و روسیه نیز در میان تحریم کنندگان این مذاکرات دیده می شوند و ژاپن نیز که در سال ۱۹۴۵ اولین کشور قربانی بمباران اتمی بود با این گفت و گوها با بیان اینکه « پیشرفت در خلع سلاح هسته ای » را تضعیف خواهد کرد، مخالفت کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل: قطعنامه سازمان ملل به حماس جرأت داد تا آخرین پیشنهاد آتش‌بس را رد کند

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند

رئیس امور بشردوستانه اتحادیه اروپا: اسرائیل مدرکی برای حمایت از ادعاهایش علیه اونروا ارائه نکرده است