اهمیت سفر روحانی به مسکو در چیست؟

اهمیت سفر روحانی به مسکو در چیست؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نشست سه جانبه آستانه در ماه مارس امسال را شاید بتوان نقطه عطفی در مناسبات اخیر ایران و روسیه تلقی کرد.

آگهی

نشست سه جانبه آستانه در ماه مارس امسال را شاید بتوان نقطه عطفی در مناسبات اخیر ایران و روسیه تلقی کرد. دو قدرت منطقه در این نشست که حول بحران سوریه و با حضور مقامات ترکیه برگزار شد، موفق شدند بر همکاری نظامی سه جانبه بیفزایند و دست کم به طور نمادین گوی پیشتازی را از کشورهای غربی بربایند.

تصاویر علی خامنه ای و پوتین، رهبران ایران و روسیه در کنار حسن نصرالله و بشار اسد در گوشه و کنار حلب از یک سو و مراکز امداد و کمک رسانی و توضیع مواد غذایی و مایحتاج اولیه زیر پرچم ایران در قلب دومین شهر بزرگ سوریه از سوی دیگر، نماد این قدرتنمایی است.

حامیان همیشگی بشار اسد موفق شدند در ماه های اخیر بسیاری از مناطق سوریه را از کنترل شورشیان در آورند. ایران به جنگنده های روسیه اجازه داد تا با استفاده از پایگاه نوژه مواضع مخالفان اسد را بیش از پیش بمباران و تضعیف کنند. همزمان، نیروهای ایرانی و حزب الله ارتش بشار اسد را از لبه پرتگاه و نابودی نجات دادند و اکنون موازنه قدرت در جنگ سوریه مشخصا به نفع رئیس جمهوری سوریه تغییر کرده است.

ایران و روسیه با این مانور نظامی موفق شدند منافع خود را تامین کنند؛ تهران در جنگی که غرب از آن به عنوان جنگ نیابتی با ریاض و هم پیمانانش یاد می کند، موفقیتی چشمگیر بدست آورد و مسکو هم به جامعه جهانی نشان داد که تصور مناسبات قدرت و توازن نیروهای سیاسی در جهان بدون روسیه ممکن نیست.

نکته ای که بی تردید نگرانی اسرائیل را بر انگیخت و دلیل اصلی سفر نتانیاهو به مسکو و دیدار با پوتین شد. نخست وزیر اسرائیل از رئیس جمهوری روسیه خواست تا نگذارد ایران از اوضاع سوریه برای پیشبرد اهداف خود علیه اسرائيل استفاده کند.

ایران چند روز پیش از این سفر برای نخستین بار سامانه موشکی اس ۳۰۰ ساخت روسیه را آزمایش کرده بود. سامانه موشک هایی که پس از ده سال و به رغم تلاش های فراوان اسرائیل برای متوقف کردن آن، سرانجام به ایران ارسال شد.

روابط ایران و روسیه در سال های اخیر نه تنها از نظر سیاسی که از منظر اقتصادی و تجاری هم گسترش یافته است.

باوجود این، به نظر می رسد که نگرانی اصلی مقامات تهران در این روزها مناسبات جدید مسکو و واشنگتن است که با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ وارد ابعاد جدیدی شده است. حسن روحانی امیدوار است که در این نهمین دیدار با پوتین او را مجاب کند که مواضع خود را در مورد ایران تغییر ندهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولین مصاحبه یولیا ناوالنایا همسر الکسی ناوالنی؛ از چگونگی شنیدن خبر مرگ او تا انتقاد از غرب

همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید

اولین اظهار نظر پوتین بعد از حمله موشکی و پهپادی مستقیم ایران به اسرائيل