ظریف با اشاره به سیاست های جدید آمریکا اجرای برجام را بهترین گزینه دانست

ظریف با اشاره به سیاست های جدید آمریکا اجرای برجام را بهترین گزینه دانست
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در تازه ترین واکنش خود به سیاست های جدید واشنگتن علیه تهران، با اشاره به آگاهی آمریکا از بیفایده بودن تحریم ها علیه ایران، اجرای توافق هسته ای را بهترین گزینه دانست.

وزیر خارجه ایران در گفتگو با شبکه المیادین با ناکام دانستن تلاش های اسرائیل و عربستان سعودی برای جلوگیری از توافق هسته ای بین ایران و قدرتهای جهانی، از تلاش فعلی این دو کشور برای ایجاد اخلال در اجرای برجام سخن گفت.

این در حالیست که وزیر دفاع عربستان سعودی، به عنوان نخستین سیاستمدار منطقه خلیج فارس و با هدف «عادی سازی»روابط، سه شنبه شب در واشنگتن با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا دیدار کرد. به گزارش منابع خبری، محمد بن سلمان که جانشین ولیعهد رژیم آل سعود هم بشمار می آید این دیدار را تحولی تاریخی در روابط دوجانبه عربستان و آمریکا ارزیابی کرده است؛ دیداری که طی آن طرفین به اتفاق ایران را یک تهدید امنیتی برای منطقه توصیف و نسبت به آن هشدار دادند.

با این وجود در بیانیه روز چهارشنبه کاخ سفید بر لزوم «اجرای سفت و سخت» برجام و ادامه ارزیابی توافق هسته ای تاکید شده است. در این بیانیه همچنین به «اهمیت مقابله با فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه» نیز اشاره شده است.

در همین حال وزیر اطلاعات ایران چهارشنبه شب و در جریان یک گفتگوی زنده تلویزیونی به دفاع از توافق هسته ای پرداخت و منتقدان «برجام» را به «ناآگاهی» متهم کرد.

محمود علوی با اشاره به کمبود دخیره کیک زرد در کشور که از دوره رییس جمهور قبلی وجود داشت، گفت که در صورت اتمام کیک زرد و اورانیوم طبیعی، امکان غنی سازی از بین می‌رفت و عملا تمام سانتریفیوژ ها از فعالیت باز می ایستادند. وزیر اطلاعات با اشاره به آگاهی دولت از این موضوع، ادعا کرد که دولت با مغتنم شمردن فرصت توافق هسته ای در این مدت موفق شده ۳۴۰ تن کیک زرد خریداری کند.

آقای علوی با اشاره به «برچیده شدن»محدودیت های تردد دریایی و هوایی در پرتو برجام، درصدد برآمد تا با دفاع از عملکرد دولت، افراد و گروههایی که درصدد تضعیف دولت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستند را تا حد امکان «سرجایشان» بنشاند.

دفاع صریح وزیر اطلاعات ایران از توافق هسته ای در حالی رسانه ای می شود که پیش تر رهبر ایران در توصیف برجام از عبارت «خسارت محض» استفاده کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران همچنین در سخنان نوروزی سال گذشته خود «طرف مقابل» برجام را به بد عهدی در اجرای توافق هسته ای متهم کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سفر بازیگر آمریکایی فیلم‌های پورن؛ ویتنی رایت چگونه به تهران رسید؟