دو شرکت بریتانیایی؛ دو نحوه برخورد با برکسیت

دو شرکت بریتانیایی؛ دو نحوه برخورد با برکسیت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شرکت «هوا ناو بریتانیا» که در جنوب شرقی انگلستان در منطقه «کنت» مستقر است، این شرکت با یک میلیون پوند گردش مالی در سال با وجود در جریان بودن مذاکرات جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، رو به پیشرفت گذاشت

آگهی

شرکت «هوا ناو بریتانیا» که در جنوب شرقی انگلستان در منطقه «کنت» مستقر است، این شرکت با یک میلیون پوند گردش مالی در سال با وجود در جریان بودن مذاکرات جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، رو به پیشرفت گذاشته است.

این شرکت صادر کننده بزرگی است که ۸۰ درصد از محصولاتش به خارج از کشور فرستاده می شود.

مدیران این شرکت می گویند که برکسیت بازارهای جدیدی را به روی آنها باز می کند. بازارهایی که بخاطر عدم توافق تجاری با اتحادیه اروپا تا کنون در دسترس نبوده اند.

راس پولن، مدیر شرکت «هوا ناو بریتانیا» می گوید: «ما همین حالا هم روی محصول تازه ای کار می کنیم و آماده پذیرش سرمایه گذار هستیم. ما در پنج سال اخیر تقریبا هیچ معامله ای با اتحادیه اروپا نداشتیم. بجز قطعات و کارهای کوچک. در حال حاضر تمام کارهای ما به خارج از کشور صادر می شود. بنابراین با برداشته شدن موانع تجاری می توانیم معاملات بزرگی را ترتیب دهیم. ما بعنوان شرکت، بسیار هیجان زده هستیم.»

همه کسب و کارها این اعتماد به نفس را ندارند. اما در حالی که صحبت از ترک بریتانیا توسط شرکتها بخاطر برکسیت مطرح می شود اما مدرک مهمی در این زمینه موجود نیست.

یک پژوهش تازه درباره راه اندازی شرکت در بریتانیا نشان داد که تنها یک درصد شرکتها به جابجا کردن مرکز اصلی خود به این قاره وفادارند در حالیکه ۶۰ درصد بازگشایی شعبه در اروپا را رد کرده اند. البته همه اینها با مشخص شدن جزئیات نهایی برکسیت می تواند تغییر کند.

شرکت «اسکوتا» طراح و بازاریاب آگهی های دیجیتال است. این شرکت که در قلب لندن با ۴۵ نفر کارمند بریتانیایی و خارجی، مخالف برکسیت است. از نگرانیهای اصلی این شرکت از دست دادن کارشناسان فنی خارجی و با استعداد خود در محدوده اتحادیه اروپاست.

اگرچه این شرکت تصمیم دارد تا دفتر اصلی خود در لندن را حفظ کند اما گشایش شعبه در کشورهای اروپایی را نیز مد نظر دارد.

جیمز بوث، بنیانگذار و مدیر شرکت اسکوتا می گوید: «من امیدوارم که ما بتوانیم در بازار واحد، تجارت کنیم و امیدوارم که بعضی آزادیهای خود را حفظ کنیم زیرا به این استعدادها در لندن احتیاج داریم. ما خیلی دوست داریم که در شهرهای دیگر مانند برلین و لیسبون دفتر داشته باشیم. اما الان برای فهمیدن اینکه به لحاظ استراتژیک کار صحیحی است یا نه خیلی زود است. منطقی این است که یک سال صبر کنیم. آمریکا نیز برای ما بازار مهمی است. بنابراین باید دید. ما از نزدیک مذاکرات برکسیت را دنبال می کنیم تا بدانیم که با نهایی شدن آن، چه زمانی باید برویم.»

میشل از فرانسه و فکوند از اسپانیا در شرکت اسکوتا مشغول بکار هستند. آنها هم منتظر نتیجه نهایی برکسیت هستند.

میشل جولیانو می گوید: « در حال حاضر نمی توان به عقب بازگشت. بریتانیا باید (از اتحادیه اروپا) خارج شود. ولی امیدوارم که ما مجبور به درخواست ویزا نشویم یا مالیات بیشتری به ما تعلق نگیرد. مخصوصا در صنعت تکنولوژی. البته من معتقدم که حتی در بدترین شرایط و اخراج شدن از این کشور می توانم بعنوان پیمانکار یا شرکت خصوصی برای شرکتهای دیگر کار کنم.»

در حالی که دولت در حال مذاکره بر روی شرایط خروج بریتانیا با اتحادیه اروپاست، رهبران اقتصادی در حال لابی کردن هستند.

اتاق بارزگانی بریتانیا که ۷۰ هزار عضو دارد، مشغول تهیه لیستی از خواسته های اصلی بازرگانان است.

مارکوس میسون، مسئول بخش تجارت-آموزش و مهارت اتاق بازرگانی بریتانیا می گوید: «این موضوع مسائل مهمی را تحت تاثیر قرار می دهد. مثلا در تجارت، بازرگانان مایلند حداقل تعرفه یا نبود تعرفه را در معاملات اتحادیه اروپا داشته باشند. همچنین در حوزه کارگران و مهاجران، آنها می خواهند که برای رشد تجارت خود به کارگران متخصص و غیر متخصص اروپایی دسترسی داشته باشند. مساله مهم دیگر مقررات است. بازرگانان میخواهند تا استاندارد برابری در موضوع استاندارد محصولات داشته باشند تا معاملات راحتی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا برقرار شود.»

تا خروج کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا زمان زیادی مانده است. ولی با نزدیک شدن مذاکرات رسمی فشار بر دولت برای دستیابی به بهترین شرایط برای معاملات تجاری بیشتر می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت