دختر هاشمی رفسنجانی: هیچ‌کس نمی‌داند علت مرگ پدرم چه بود

دختر هاشمی رفسنجانی: هیچ‌کس نمی‌داند علت مرگ پدرم چه بود
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید که «برخی اظهار‌نظر‌های» پزشکی درباره علت مرگ پدرش «دقیق و منطبق با برخی واقعیات» نیست و «کسی نمی‌داند» علت فوت آقای هاشمی چه بوده است. آقای رفسنجانی روز ۱۹ دی ۱۳۹۵ در سن ۸۲ سالگی و در بیمارستان تجریش تهران درگذشت.

فاطمه هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی در گفتگویی تفصیلی با خبرگزاری ایسنا که روز یکشنبه هشتم اسفند ماه منتشر شد با اشاره به انتشار اخبار متفاوت پیرامون مرگ آقای رفسنجانی گفت: «برخی اظهار نظرهای پزشکان و حتی نزدیکان ما دقیق و منطبق با برخی واقعیات نیست. هیچ کس نمی داند که علت فوت آیت‌الله چه بود.»

فرزند ارشد هاشمی رفسنجانی درباره وضعیت جسمی پدرش گفت: «ایشان هیچ مشکلی از نظر سلامت نداشتند. پنجشنبه هفته قبل از فوت، پزشکی ایرانی که مقیم آمریکا هستند با یک دستگاه سونوگرافی مجهز و با اصرار من ایشان را معاینه کردند و به من گفتند پدر شما به قدری سالم است که به راحتی تا ۱۰ سال بدون هیچ مشکلی می‌توانند زندگی کنند؛ تمام بدن ایشان را بررسی کردند، حتی آزمایش دادند که جواب آنها بعد از فوت ایشان آماده شد و همه چیز طبیعی بود؛ ایشان هیچ مشکلی نداشتند. آقای هاشمی وزیر بهداشت، دکتر طباطبایی و دکتر ناظری در مصاحبه‌های خود مطالبی را مطرح کردند که در مواردی دقیق نبوده است.»


فاطمه هاشمی

حسن قاضی زاده هاشمی،‌ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران روز ۲۹ دی ماه به خبرگزاری ایسنا گفته بود که آقای هاشمی رفسنجانی «۸۲ سال سن داشتند اما ۱۶ سال پیش آنژیوگرافی کردند و ۳ پلاک در رگ‌های قلب‌شان گذاشتند. همچنین ۲۰ سال دیابت داشتند و در ماه‌های آخر از انسولین استفاده می‌کردند.»

فاطمه هاشمی ظاهرا در واکنش به این گفته‌های آقای هاشمی گفت: «قند ایشان کنترل شده بود و میزان آن روی ۸۵ الی صد بود و هیچ مشکل و ناراحتی قلبی در پدرم وجود نداشت. درباره اینکه برخی می‌گویند عمل آنژیو روی پدرم انجام شده است باید بگویم حقیقیت آن است که این کار به اجبار پزشک ها و من انجام شد. جواب آنژیو نیز حاکی از این بود که هیچ گونه مشکلی در قلب ایشان وجود ندارد.»

فرزند آقای رفسنجانی با اشاره به اینکه پدرش هیچ‌گاه تیم پزشکی نداشته است گفت: «بعد از فوت آیت الله هاشمی نقل قول‌های زیادی از ایشان مطرح می شود، اما من در جریان این نقل قول‌ها قرار نداشته ام.» پس از فوت آقای رفسنجانی حسن قاضی زاده هاشمی،‌ وزیر بهداشت گفته بود: «رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام علاقه‌ای به داشتن تیم پزشکی» نداشت.

وزیر بهداشت :
آیت الله هاشمی 20 سال دیابت داشت و 16 سال پیش آنژیو قلب کرده بود/ ایرنا

— وقایع اتفاقیه (@VaghayeDaily) January 18, 2017

فاطمه هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات آتی ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ گفت که پدرش برای این انتخابات برنامه داشت. وی گفت: «اتفاقا من یک بار از ایشان پرسیدم که برای انتخابات آینده برنامه‌ای دارید که ایشان گفتند بله برنامه‌هایی داریم و برخی پیشنهاداتم را مطرح کرده‌ام و برخی از آن‌ها باقی مانده که بعدا مطرح می‌کنم.»

وی در مورد وصیت‌نامه هاشمی هم گفت که امکان پیدا شدن وصیت‌نامه جدید از ایشان که مربوط به بعد از سال ۷۹ باشد وجود ندارد. خانم هاشمی گفت: «همه وسایل، کتاب ها و کتابخانه های ایشان را بررسی کردیم اما هیچ وصیت نامه ای پیدا نکرده ایم. در وصیت‌نامه [سال ۷۹ هم] فقط به مسائل خانوادگی پرداخته شده است. ایشان وصیت‌نامه سیاسی داشته اند؛ چرا که من بارها دیدم که ایشان مطالبی را می نوشتند. دستنوشته‌های ایشان بصورت پراکنده شبیه به وصیتنامه است.»

خانم هاشمی در پایان درباره زندگی روزمره پدرش هم گفت: «هرگاه که پدرم به خانه باز می‌گشت، روز خود را برای مادرم توصیف می کرد، سپس اخبار بی بی سی و صدای آمریکا و یورونیوز را دنبال می‌کرد و بعد به مطالعه می‌پرداخت و ساعت ۹ شام می‌خورد و ساعت ۱۱ نیز به خواب می‌رفت.»

اکبر هاشمی رفسنجانی از چهره‌های ارشد جمهوری اسلامی در حالی شامگاه ۱۹ دی ماه درگذشت که ابهام‌هایی در مورد مرگ وی در برخی رسانه‌ها مطرح شده است. وزیر بهداشت ایران روز ۲۰ دی ماه به‌صورت رسمی علت مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی را «عارضه قلبی و تنفسی» اعلام کرده بود.

این جملات درباره علت فوت #هاشمی_رفسنجانی از متن مصاحبه #فاطمه_هاشمی با #ایسنا حذف شده.
ولی هنوز از کش گوگل میشه دید: https://t.co/FLtXjDSH2npic.twitter.com/2xea7skXzE

— Vahid Online (@Vahid) February 26, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دختر هاشمی رفسنجانی: حوله پدرم آلوده به رادیو اکتیو بود

افزایش شبهه‌ها و شایعه‌ها یک سال پس از مرگ «مشکوک» هاشمی رفسنجانی

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد