ورود آموزش و پرورش به موضوع «خودزنی» یا «خون بازی» دانش آموزان

ورود آموزش و پرورش به موضوع «خودزنی» یا «خون بازی» دانش آموزان
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ایران از مقابله این وزارتخانه با پدیده «خودزنی» در میان دانش‌ آموزان خبر داد. طی چندسال گذشته، خودزنی و تیغ‌ انداختن روی دست و ران پا، به روالی معمول میان دختران نوجوان دانش‌آموز در «بیشتر مدارس» ایران تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شایع شدن پدیده «خودزنی» در مدارس ایران گفت: «این پدیده نیاز به تحلیل جامعی در ابعاد مختلف دارد تا ببینیم ریشه این رفتارها در کجا قرار دارد و در واقع آموزش و پرورش چه کمکی می‌تواند در این راستا انجام دهد؟»

وی افزود: «بخشی از این رفتارها ممکن است از شرایط موجود در مدارس ما ایجاد شود. اگر هیجان و نشاط در مدارس به اندازه کافی و اقناع کننده‌ای وجود داشته باشد، می‌تواند جلوی برخی از این رفتارها را بگیرد؛ البته خانواده، محیط زندگی دانش آموزان و روابط حاکم بر جامعه نیز در این راستا باید کمک کنند تا هیجانات مثبت در دانش‌ آموزان تقویت شود.»

دانش‌ آموزان و عمدتا دختران نوجوان، به «خودزنی» خود می‌گویند «خون بازی» و این اقدام را روشی برای آرامش یافتن خود می‌دانند. آنها می‌گویند با گریه و داد زدن آرام نشده‌اند اما این کار آرام‌شان کرده است. یکی دیگر می‌گوید که به خاطر رفع سوءتفاهم با دوست پسرش «خون بازی کرده است.»

وب‌سایت عصر ایران در فیلمی که در این زمینه منتشر کرده گفته است که این نوجوانان برای آرامش پیدا کردن، روشی خشن برگزیده‌اند. آنها دست، ران پا و سرشان را برای بازی با خون انتخاب کرده‌اند.

بهاره مهرجویی، روانشناسی که در فیلم منتشر شده از سوی سایت عصر ایران با او مصاحبه شده می‌گوید: علت خودزنی و خون بازی دختران، اغلب خشونتی است که این دختران در خانه تجربه کرده‌اند، از جمله رفتار خشن پدر با آنها یا خشونت پدر با مادر با یکدیگر.

به گفته این روانشناس «خودزنی» آن هم در میان دختران، پاسخی خشن به خشونت محیط پیرامونی آنها است. آنها بدن‌شان را هدف قرار می‌دهند چون نمی‌توانند فهمیده شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ایران درباره اینکه پدیده خودزنی میان دانش آموزان از کجا ناشی شده می‌گوید: «اینکه این رفتار از کجا ناشی شده، مهم نیست، بلکه این موضوع از این جهت دارای اهمیت است که دانش‌ آموز مخاطب ماست و طبیعی است که آموزش و پرورش در مقابله با این آسیب اجتماعی نقش دارد. مشاوران و انجمن اولیا و مربیان در درون مدارس نقش بسیار مهمی دارند و با تشکیل جلسات مشاوره به صورت گروهی، بچه‌ها خودشان باید به یک تفاهمی درباره پرهیز از اینگونه رفتارها برسند.»

این مقام آموزش و پرورش در پایان می‌گوید محیط شاداب در درون مدارس می‌تواند رفتارهای پرخطر را کنترل و کاهش دهد و در همین راستا هم «در معاونت تربیت بدنی سعی شد با فعالیت‌های درون مدرسه‌ای و توجه به ایجاد نشاط از طریق ورزش، فضای مثبت را ایجاد کنیم. البته نمی‌توان گفت که چقدر این نشاط در حال حاضر وجود دارد، اما اجرای برنامه‌هایی مانند «حیاط پویا» و المپیاهای درون مدرسه حتما به تغییر فضای مدرسه کمک می‌کند.»


بهاره مهرجویی می‌گوید دختران با خودزنی، بدن‌شان را هدف قرار می‌دهند چون نمی‌توانند فهمیده شوند

اگرچه در سال‌های اخیر گاه و بیگاه گزارش‌هایی درباره پدیده «خودزنی» دانش آموزان منتشر شده، اما درباره میزان دقیق شیوع این رفتار در مدارس ایران، هیچ آمار رسمی و معتبری وجود ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود