حسن روحانی: لغو ویزای دیگر ملت‌ها اقدام تازه‌کارها است

حسن روحانی: لغو ویزای دیگر ملت‌ها اقدام تازه‌کارها است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با انتقاد شدید از فرمان اجرایی دونالد ترامپ در ایجاد محدودیت سفر برای اتباع هفت کشور ازجمله ایران به آمریکا، این اقدام آقای ترامپ را ناشی از بیگانگی وی با دنیای سیاست توصیف کرد.

آقای روحانی که روز چهارشنبه در مراسم روز ملی فناوری فضایی سخنرانی می‌کرد گفت: «اینکه رئیس جمهور کشوری، تصور کند اگر ویزای کشورش را برای مردم چند کشور ممنوع کند، می‌تواند میان انسان‌ها فاصله بیندازد، اشتباه است. البته از کسانی که به تازگی وارد عالم سیاست شده‌اند بیش از این انتظار نمی‌رود و تا خود و اطرافیانش بخواهند این مسایل را درک کنند، زمان زیادی طول می‌کشد و خسارات زیادی به مردم کشور خود و سایر ملت‌های جهان وارد خواهد کرد.»

رئیس جمهوری ایران پیشتر هم فرمان اجرایی دونالد ترامپ برای کشیدن دیوار در مرز مکزیک را نکوهش کرده و گفته بود: «امروز زمانی نیست که بین ملت ها دیوار کشیده شود؛ یادشان رفته است که سالیان پیش دیوار برلین فرو ریخت.»

روحانی با طعنه به ترامپ و دوستانش: «اینها در سیاست نبوده‌اند و عالم دیگر دارند.» https://t.co/MSdogzQzux

— Behrooz Assadian (@BehroozAssadian) February 1, 2017

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در نخستین هفته ورود به کاخ سفید با صدور یک فرمان اجرایی ورود شهروندان ایران، عراق، سوریه، لیبی، سودان، یمن و سومالی به این کشور را برای ۹۰ روز تعلیق کرد. این دستور، باعث سردرگرمی بسیاری از متقاضیان ورود به خاک آمریکا شد و اعتراض‌های گسترده‌ای را در سطح جهان به دنبال داشت.

حسن روحانی در سخنرانی روز چهارشنبه خود با انتقاد از رویه دولت‌های گذشته ایالات متحده گفت: «دولتمردان و مسئولان آمریکا سال‌ها شعار می‌دادند که ما با دولت ایران مخالف هستیم، اما دوست مردم این کشوریم، اما امروز به وضوح پرده از این دو رویی برداشته شده و کسانی که شعارشان در دنیا عدم تبعیض است، دست به این اقدام غلط که اساس آن برمبنای تبعیض انسان‌ها و زیرپا گذاشتن حقوق آنهاست، می‌زنند. امروز آنها تمام اصول و تعهدات بین‌المللی را زیرپا گذاشته‌اند.»

از زمان بحرانی شدن چالش مهاجرت برای کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، احزاب راست افراطی قدرت بی‌سابقه‌ای گرفته اند. یکی از پایه‌های گفتمان طرفداران جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا (برکسیت) هم، افزایش امکان مقابله با موج روزافزون پناهجویان بود. در دو سال گذشته، مجارستان مرزهای خود را با صربستان و کرواسی حصار کشی کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سفر بازیگر آمریکایی فیلم‌های پورن؛ ویتنی رایت چگونه به تهران رسید؟