وزیر امور خارجه امارات: ممنوعیت ویزای ترامپ علیه مسلمانان نیست

وزیر امور خارجه امارات: ممنوعیت ویزای ترامپ علیه مسلمانان نیست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی می‌گوید ممنوعیت صدور ویزا برای اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان از سوی دونالد ترامپ، جهت‌گیری اسلام‌ستیزانه ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای عبدالله بن زاید، روز چهارشنبه اول فوریه/۱۳ بهمن در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای روس خود، سرگی لاوروف، در پاسخ به پرسشی درباره فرمان اجرایی دونالد ترامپ گفت: «ایالات متحده تصمیمی درباره اعمال حاکمیت خود گرفته است. این فرمان شامل اکثر مسلمانان نمی‌شود و به علاوه، موقتی است. این که گفته شود فرمان دولت جدید آمریکا علیه یک مذهب خاص صادر شده، غلط است.»

در پی صدور فرمان دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت۹۰ روزه ورود شهروندان ایران، عراق، سوریه، لیبی، یمن سومالی و سودان به خاک آمریکا، پارلمان عراق دولت این کشور را موظف به مقابله به مثل کرد. وزارت امور خارجه ایران هم پیشتر گفته بود که سیاست اقدام متقابل را در پیش خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه امارات در بخش دیگری از سخنانش گفت: «بعضی از کشورهایی که نامشان در لیست [ممنوعیت] ترامپ است، چالش‌های ساختاری دارند و باید آن‌ها را اصلاح کنند.»

Emirati foreign minister defends Trump visa ban https://t.co/IVb5lCrRqmpic.twitter.com/DzZGTECP8q

— BPworldnews (@BPworldnews) February 1, 2017

یکی از جنبه‌های جنجال‌برانگیز این فرمان اجرایی دونالد ترامپ، غایب بودن نام کشورهایی در «لیست سیاه» وی است که اتباع آن در خاک ایالات متحده عملیات تروریستی انجام داده اند. برای مثال، خبرگزاری فرانسه یادآور شده است که از عاملان حملات ۱۱ سپتامبر ۱۵ تن سعودی، دو تن اماراتی و دو نفر دیگر لبنانی و مصری بودند.

«اسلام‌ستیزانه» نخواندن فرمان اجرایی ترامپ در حضور سرگئی لاوروف ابراز شد. وزیر امور خارجه امارات متحده عربی گفته است که کشورش از حضور روسیه در خاورمیانه هم استقبال می‌کند. درحالی که امکان نزدیکی بین مسکو و واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ بیش از پیش محتمل به نظر می‌رسد، امکان گسترده‌تر شدن حضور روسیه در خاورمیانه، در صورت تمایل دولت جدی آمریکا بر «انزواگرایی» هم دور از ذهن نیست.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، از جمله عربستان و امارات متحده عربی، اتحاد دیرینه‌ای با ایالات متحده آمریکا دارند. عربستان سعودی ابراز امیدواری کرده که روابط میان ریاض و واشنگتن – که در دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما به سردی گراییده بود- با آغاز به کار دولت ترامپ، با قدرت بیشتر ادامه یابد. ملک سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، شامگاه سه‌شنبه در یک گفتگوی تلفنی با جیمز ماتیس، وزیر دفاع کابینه ترامپ، ابراز امیدواری کرد که دو کشور همکاری‌های خود در جنگ با تروریسم ادامه دهند. به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی، ملک سلمان و همتای آمریکایی وی بر «مخالفت کامل با فعالیت‌های مشکوک ایران و مداخلات حکومت ایران و نمایندگانش در کشورهای منطقه» تاکید کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سفر بازیگر آمریکایی فیلم‌های پورن؛ ویتنی رایت چگونه به تهران رسید؟