کمیسیون تلفیق مجلس ایران نرخ معافیت سربازی برای سال ۹۶ را اعلام کرد

کمیسیون تلفیق مجلس ایران نرخ معافیت سربازی برای سال ۹۶ را اعلام کرد
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دولت ایران در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور پیشنهاد فروش دوره سربازی مشمولانی که هشت سال غیبت دارند را به مجلس داده است و این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

به گزارش خبرگزاری میزان، محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ایران روز دوشنبه چهارم بهمن ماه گفت که براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور، مشمولان سربازی که هشت سال و بیشتر از آن غایب بوده‌اند می‌توانند با پرداخت مبالغی معافیت خود را دریافت کنند.

این نماینده مجلس ایران گفت: «در موضوع معافیت سربازی؛ مشمولانی که هشت سال غیبت کردند اگر زیر دیپلم باشند ۱۰ میلیون،‌ دیپلم ۱۵ میلیون، فوق دیپلم ۲۰ میلیون، لیسانس ۲۵ میلیون، فوق لیسانس ۳۰ میلیون، دکتری پزشکی ۳۵ میلیون، دکترای غیرپزشکی ۴۰ میلیون و متخصصان پزشکی ۵۰ میلیون تومان می‌توانند پرداخت کنند و از معافیت سربازی برخوردار شوند.»

وی افزود: «اما کسانی که بیش از هشت سال غیبت دارند به ازای هر سال ۱۰ درصد بر قیمت معافیت سربازی آنها افزایش می‌یابد، اما مشمولانی که دارای غیبت هستند و متاهلند ۵ درصد از رقمی که باید پرداخت کنند کاهش پیدا می‌کند که این موضوع همچنین در تعداد فرزندان نیز صادق است و به ازای هر تعداد بچه هم ۵ درصد از معافیت قیمت سربازی کاهش پیدا می‌کند.»


محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ایران

سال گذشته نیز فروش دوره سربازی مشمولانی که هشت سال غیبت دارند در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ گنجانده و نهایتا در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

عباسعلی منصوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در سال ۹۵ گفته بود که تعداد مشمولان غایب خدمت سربازی با مدت غیبت بیش از ۱۰ سال، حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است. به گزارش «تابناک» وی همچنین افزوده بود که ۳۰۰ هزار ایرانی تحصیل کرده در خارج از کشور به دلیل غیبت از سربازی نمی‌توانند به کشور بازگردند.

در سال ۱۳۷۷ طرح خرید خدمت سربازی (برای همه افراد مشمول خدمت سربازی و نه فقط غایبان) در ایران اجرا شد که یک سال پس از آن، این طرح با مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح متوقف شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا