وزیر خارجه بحرین خبر داد: تاسیس کمیته دائم ضد ایران در اتحادیه عرب

وزیر خارجه بحرین خبر داد: تاسیس کمیته دائم ضد ایران در اتحادیه عرب
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وزیر امور خارجه بحرین از تاسیس کمیته‌ای دائمی علیه «دخالت‌های ایران در منطقه» در اتحادیه عرب خبر داد و گفت که نام این کمیته «مداخله ایران در کشورهای عربی» است.

به گزارش روزنامه «الاهرام» خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین روز شنبه دوم بهمن ماه در این باره گفت: «کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با تهدیدات زیادی از جمله تهدیدات امنیتی از جانب مرزهای یمن و عراق مواجه هستند و جمهوری اسلامی تهدیدی برای این کشورهاست.»

شورای همکاری خلیج فارس متشکل از شش کشور عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت است.

وزير خارجية البحرين: إيران التهديد الأول لأمن دول مجلس التعاون الخليجي https://t.co/AtGlDyJlZS

— الأهرام Ahram (@eahram) January 21, 2017

وزیر خارجه بحرین افزود که برای مقابله با این تهدیدات، شورای همکاری خلیج فارس اقدام به تشکیل کمیته‌ای دائمی علیه «دخالت‌های» ایران کرده است. وی همچنین گفت که اعضای کمیته دائمی «مداخله ایران در کشورهای عربی»، کشورهای بحرین، مصر، امارات و عربستان هستند.

این برای نخستین بار است که شورای همکاری خلیج فارس کمیته‌ای دائمی را علیه فعالیت‌های ایران در منطقه خاورمیانه تاسیس کرده است.

وزیر خارجه بحرین همچنین از ایران خواست که به «دخالت‌های آشکار» خود در امور داخلی بحرین پایان دهد. وی گفت اگر تهران این دخالت‌ها را متوقف نکند باهمکاری اتحادیه عرب و نیز «کشورهای دوست و جامعه جهانی» سازوکاری را برای مقابله با ایران تدوین خواهیم کرد.

بی‌سابقه و برای اولین بار
تشکیل کمیته دائم ضد ایرانی در #اتحادیه_عرب با نام «دخالت‌های #ایران در کشورهای عربی» (الاهرام) pic.twitter.com/bfJ58RelaD

— Vahid Samadi (مراسل) (@moraselsohofi) January 21, 2017

در سال‌های اخیر روابط ایران و برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب از جمله عربستان و بحرین بر سر مسائل منطقه‌ای متشنج بوده است. ایران و عربستان مشخصا در ناآرامی‌های سوریه، یمن و بحرین درگیر هستند و هر یک طرف مقابل را به دخالت در امور این کشورها متهم می‌کند. روابط دو کشور نیز در سال گذشته به دنبال حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد قطع شد.

از سوی دیگر بحرین هم که در چهار سال گذشته با ناآرامی گسترده‌ای روبرو بوده است همواره جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کند که در امور داخلی این کشور دخالت می‌کند. بحرین می‌گوید که ایران شیعیان این کشور را علیه حاکمان تحریک می‌کند اما تهران همواره این اتهام را رد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند