انتقاد یک گروه مخالف بشار اسد از امضای قراردادهای اقتصادی با ایران

انتقاد یک گروه مخالف بشار اسد از امضای قراردادهای اقتصادی با ایران
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک گروه از مخالفان حکومت بشار اسد به نام نیروهای ائتلاف ملی سوریه، از عقد قراردادهای اقتصادی سوریه با ایران در جریان سفر عماد خمیس نخست وزیر این کشور به تهران انتقاد کرده و این قراردادها را نقض آشکار حاکمیت ملی سوریه دانسته اند.

در جریان این سفر پنج سند همکاری بین دو دولت امضا شد که به ویژه واگذاری راه اندازی اپراتور سوم تلفن همراه سوریه به ایران حساسیت بیشتری را برانگیخته و برخی منابع مخالف حکومت بشار اسد مجری این قرارداد را سپاه پاسداران و عامل گسترش کنترل ارتباطی و اطلاعاتی ایران در سوریه ارزیابی می کنند. ادعایی که هنوز هیچ منبع موثقی در ایران آنرا تایید نکرده است.

به جز قرارداد راه اندازی اپراتور سوم تلفن همراه سوریه، احیا و بهربرداری از یک معدن فسفر، واگذاری پنج هزار هکتار اراضی کشاورزی، هزار هکتار زمین برای تاسیسات نفت و گاز و واگذاری یک طرح گاوداری، از جمله قراردادهایی است که روز سه شنبه ۲۸ دیماه توسط عماد خمیس و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران به امضا رسید.

در جریان امضای سندهای همکاری، محمود واعظی وزیر ارتباطات ایران نیز با علی الظفیر وزیر ارتباطات سوریه دیدار کرد و گفت که در ایران شرکت های خصوصی توانمندی وجود دارد و ما این آمادگی را داریم که ارتباط این شرکت ها را با بخش های مختلف کشور سوریه برقرار کنیم. او همچنین از سوریه خواست که برای راه اندازی اپراتور سوم باند فرکانس لازم را واگذار کند.

ایران در سال ۲۰۱۳ یک خط اعتبار مالی-تجاری ۳.۵ میلیارد دلاری برای سوریه بازکرد و در سال ۲۰۱۵ یک میلیارد دلار دیگر بر آن افزود. اسحاق جهانگیری در دیدار اخیر با نخست وزیر سوریه گفت تهران آماده است تا بانک توسعه صادرات ایران خط اعتباری جدیدی با بانک تجارت سوریه ایجاد کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

تبعات انقلابی، اقتصادی و صبر استراتژیک جنگ با اسرائیل؛ رویارویی که جزو دکترین امنیتی ایران نیست

امیرعبداللهیان در سوریه: اسرائیل تنبیه خواهد شد؛ دنبال توسعه جنگ در منطقه نیستیم