شمخانی: ایران درپی سقوط حکومت عربستان نیست، طرح‌های تجزیه به ریاض هم می‌رسد

شمخانی: ایران درپی سقوط حکومت عربستان نیست، طرح‌های تجزیه به ریاض هم می‌رسد
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دبیر شورای امنیت ملی ایران می‌گوید تهران نه تنها در پی سقوط حکومت عربستان سعودی نیست، بلکه مایل به مهار تلاش‌ها برای سرنگونی حکومت این کشور است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران در مصاحبه با «فصلنامه مطالعات سیاست خارجی تهران» گفت: «با وجود برخی تصورها، جمهوری اسلامی ایران نه تنها در پی سقوط آل سعود نیست، بلکه مایل به مهار تلاش‌ها برای سرنگونی حکومت عربستان است. سقوط آل سعود هیچگاه به معنای جایگزینی یک حکومت مطلوب نخواهد بود؛ در پی سقوط آل سعود، به احتمال زیاد، عربستان تجزیه و تفکر منحط افراطی ـ داعشی بر بخش های مهمی از این کشور حاکم خواهد شد.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره «به وجود طرح‌هایی از سوی کشورهای غربی برای تجزیه منطقه» گفت: «کشورهائی مانند ترکیه و عربستان سعودی باید تکلیف خودشان را روشن کنند، آیا از روند تجزیه در سوریه و کشورهای اسلامی استقبال می‌کنند؟ آیا عربستان از شعله‌ور شدن آتش تجزیه در منطقه مصون است؟»

آقای شمخانی افزود: «جمهوری اسلامی ایران همواره در برابر رشد افراطی‌گری ایستادگی و از وحدت سرزمینی کشورهای منطقه دفاع می‌کند چراکه تجزیه کشورها را زمینه‌ساز حاکمیت تفکر تروریستی بر سرزمین‌های اسلامی می‌داند که این رخداد با منافع راهبردی جهان اسلام در تعارض است… [اما] متاسفانه در مقابل شاهدیم که پیامد سیاست‌های منطقه‌ای حاکمان سعودی در سوریه و یمن عملا تقویت گروه‌های تروریستی و یارگیری از میان آنهاست.»

ایران و عربستان در سال‌های گذشته روابط پرتنشی را بر سر مسائل منطقه‌ای به خصوص در موضوع جنگ سوریه و یمن داشته‌اند. روابط دیپلماتیک تهران و ریاض نیز از سال گذشته به دنبال حمله عده‌ای در ایران به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد قطع شد.


ثامر السبهان، وزیر دولت عربستان سعودی در امور خلیج فارس

عربستان وجود میانجی بین ریاض و تهران را تکذیب کرد

در رویدادی دیگر و تنها چند روز پس از آنکه وزیر امور خارجه عراق از میانجی‌گری کشورش در روابط ایران و عربستان خبر داده بود، یک مقام دولت عربستان سعودی وجود میانجی بین ریاض و تهران به منظور رفع اختلاف میان دو کشور را تکذیب کرد.

ثامر السبهان، وزیر دولت عربستان سعودی در امور خلیج فارس در مصاحبه با روزنامه «الحیات» ضمن ابراز بی اطلاعی از وجود میانجی‌گری میان عربستان و ایران گفت: «عربستان به میانجی‌گری هیچ طرفی برای رفع اختلاف با ایران نیاز ندارد.»

به گزارش خبرگزاری میزان این وزیر دولت سعودی افزود: «ایرانی‌ها می‌دانند که باید برای بهبودی روابط با عربستان به چه اقداماتی دست بزنند.»

وزیر خارجه #عراق: پیام‌هایی بین #ایران و #عربستان رد و بدل کرده‌ام https://t.co/3hUEdrbx7Kpic.twitter.com/B4jdpNkp7J

— euronews فارسی (@euronews_pe) January 14, 2017

ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق روز شنبه ۲۵ دی ماه در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیمای ایران از میانجی‌گری کشورش در روابط ایران و عربستان خبر داده و گفته بود: «از سال گذشته من پیام‌هایی میان دوکشور رد و بدل کرده‌ام.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درباره ناوچه «زال» نیروی دریایی شاهنشاهی ایران که با نام «البرز» اکنون در دریای سرخ است چه می‌دانیم؟

حمایت مسکو از موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه؛ ایران سفیر روسیه را احضار کرد

کره شمالی از آزمایش کلاهک موشک کروز «فوق العاده بزرگ» خبر داد