پایان مذاکرات ترک ها و یونانی های قبرس در ژنو

پایان مذاکرات ترک ها و یونانی های قبرس در ژنو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در آخرین روز از مذاکرات سه روزه میان رهبران بخش ترک نشین و یونانی نشین قبرس، مذاکره کنندگان از رسیدن به توافق هایی برای مسائل مطرح شده خبر داده و نقشۀ مرزی بین این دو بخش را به سازمان ملل برای بررسی ا

آگهی

در آخرین روز از مذاکرات سه روزه میان رهبران بخش ترک نشین و یونانی نشین قبرس، مذاکره کنندگان از رسیدن به توافق هایی برای مسائل مطرح شده خبر داده و نقشۀ مرزی بین این دو بخش را به سازمان ملل برای بررسی ارائه دادند.

علاوه بر ترسیم مرزها میان بخش ترک نشین و بخش یونانی نشین قبرس، مسائل امنیتی و نظامی و همچنین نحوۀ ادارۀ این دو بخش از دیگر موضوعات در این مذاکرات بود که در ژنو برگزار شد.

باریس بورسو، سخنگوی دولت بخش ترک نشین قبرس با ارائۀ جزئیاتی در مورد این پیشنهادات گفت: « از سوی متخصصان یونانی ۲۸.۲ درصد و از سوی بخش ترک نشین نیز ۲۹.۲ درصد نقشه تایید شده است. دیدیم که این درصدها کاملا با نقشه های ارائه شده منطبق است. حالا باید دو نقشۀ ارائه شده از سوی ترک ها و یونانی ها توسط متخصصان سازمان ملل بررسی شود.»

نیکوس کریتودولیدس، سخنگوی دولت قبرس نیز در این باره گفت: « در مورد نقشه های ارائه شده از سوی بخش ترک نشین اول از همه درستی ۲۹.۲ درصد اعلام شده بررسی شد. همزمان و همانطور که شما متوجه شده اید بخش هایی در نقشه ارائه شده وجود دارد که مورد رضایت ما نیست و بعنوان نتیجه اصلا رضایت بخش نیست. اختلافات موجود هم به صورت کتبی به رئیس جمهوری ارائه شده است.»

در حال حاضر ۳۶ درصد از قبرس در شمال این کشور توسط ترک ها اداره می شود و بنا به گفتۀ منابع قبرسی، دولت این کشور آماده است تنها ۲۸.۲ درصد از خاک این کشور را بعنوان جمهوری فدرال ترک نشین در اختیار ترک های قبرس قرار بدهد.

ترک های قبرس که با حمایت ارتش ترکیه از ۴۲ سال پیش در بخش شمالی این کشور اعلام استقلال کرده اند از آمادگی خود برای کنترل ۲۹.۲ درصد از خاک قبرس خبر داده اند.

بجز ترکیه هیچ کشور دیگری استقلال بخش ترک نشین قبرس را به رسمیت نمی شناسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارایه نقشه مرزی از سوی طرفهای مذاکره درباره قبرس

برگزاری دومین روز از مذاکرات وحدت قبرس در ژنو

اسرائیل: قطعنامه سازمان ملل به حماس جرأت داد تا آخرین پیشنهاد آتش‌بس را رد کند