نگاهی به زندگی سیاسی ماریو سوارش

نگاهی به زندگی سیاسی ماریو سوارش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ماریو سوارش محبوب ترین سیاستمدار پرتغال بود و نقش موثری در تحولات سیاسی چهل سال اخیر کشورش ایفا کرد.

آگهی

گزارش تفصیلی

ماریو سوارش که در سن ۹۲ سالگی در بیمارستانی در شهر لیسبون درگذشت، محبوبترین سیاستمدار پرتغال بود و نقش موثری در تحولات سیاسی چهل سال اخیر کشورش ایفا کرد.

با انقلاب میخک در آوریل سال ۱۹۷۴ میلادی، دوران تبعیدش در فرانسه به پایان رسید و به کشور بازگشت. او به رهبری حزب سوسیالیست رسید و به یکی از مهمترین چهره های سیاسی پرتغال در دوران گذار به دموکراسی تبدیل شد.

او در دولت موقت حضور داشت و از جمله نویسندگان قانون اساسی جدید بود، و در پی نخستین انتخابات دموکراتیک در سال ۱۹۷۶ نخست وزیر پرتغال شد.

ماریو سوارش متولد سال ۱۹۲۴ بود٬ در لیسبون حقوق خوانده بود و پیش از تبعید٬ وکالت بسیاری از شخصیتهای اپوزیسیون را در دوران دیکتاتوری به عهده گرفته بود.

او عضویت پرتغال در اتحادیه اقتصادی اروپا را در سال ۱۹۸۵ مذاکره کرد و یک سال بعد در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید. پرتغال در سال ۱۹۸۶ عضو اتحادیه اروپا شد.

پنج سال بعد در اوج محبوبیت بار دیگر به ریاست جمهوری پرتغال برگزیده شد. محبوبیت و مشهوریت آقای سوارش، فرای مرزهای کشورش بود. چندین جایزه بین المللی و مراسم تمجید و تکریم گواه این واقعیت است.

در سال ۲۰۰۶ میلادی در حالی که ۸۱ سال داشت از بازنشستگی خودخواسته بازگشت و نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. اما گویی دوران او دیگر تمام شده بود. دست کم مردم پرتغال بر این باور بودند و به او رای ندادند.

با وجود این٬ او همواره و تا پایان عمر علیه نابرابر و بی عدالتی موضع گرفت: «تسلط اقتصاد و تجارت بر هر کشور و نهادی، تاسفبار و تراژیک است. به باور من٬ اتحادیه اروپا بزرگترین بحران تاریخ حیات خود را تجربه می کند. و همه می دانیم که اگر این مسیر را ادامه دهیم اروپا جایگاه خود را در دنیا از دست خواهد داد.»

آقای سوارش مدافع سرسخت و خستگی نا پذیر دموکراسی بود. او در یکی از آخرین بارهایی که در بین مردم حاضر شد به میدان شهرداری لیسبون رفت تا در مراسمی که به یاد و احترام خبرنگاران به قتل رسیده هفته نامه فرانسوی شارلی ابدو برگزار شده بود٬ حضور یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات پارلمانی پرتغال؛ سوسیالیست‌ها شریک ائتلافی خود را تغییر می‌دهند؟

ماریو سوارش، از معماران دموکراسی در کشور پرتغال درگذشت

پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی پرتغال همزمان با موفقیت چشمگیر راست‌گرایان افراطی