احتمال رد صلاحیت روحانی برای انتخابات آینده و واکنش‌ها به آن

احتمال رد صلاحیت روحانی برای انتخابات آینده و واکنش‌ها به آن
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در حالی که سخنگوی شورای نگهبان ایران صراحتا گفته است هیچ تضمینی نیست یک رئیس جمهور مستقر برای دوره دوم انتخابات هم تایید صلاحیت شود، برخی چهره‌های سیاسی رد صلاحیت احتمالی حسن روحانی برای انتخابات ۹۶ را «بعید» می‌دانند و می‌گویند کسانی که چنین موضوعی را مطرح می‌کنند، «درک درستی از سیستم سیاسی کشور ندارند.» انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ برگزار شود.

روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران در گفتگو با وب‌سایت «مشرق» گفت: «هیچ تضمینی نیست که رئیس جمهور مستقر دوباره تایید صلاحیت شود.»

آقای کدخدایی در پاسخ به این پرسش که «امکانش هست که یک نفر از نظر شورای نگهبان در دوره ریاست جمهوری‌اش شرایط لازم را از دست بدهد و برای دوره بعد تایید صلاحیت نشود؟» گفت: «قانونا شورای نگهبان در همه ادوار صلاحیت روسای جمهوری مستقر را هم دقیقا بررسی کرده است. حالا در این چند دور گذشته نتیجه مثبت بوده است. این رویه قانونی و همیشگی شورای نگهبان بوده و طبیعتاً همیشه هم اجرا خواهد شد.»


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران

بحث رد صلاحیت احتمالی حسن روحانی برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از مدت‌ها پیش در فضای رسانه‌ای ایران مطرح شده و این موضوع تا جایی پیش رفت که واکنش رسمی دولت را در پی داشت. روز سه‌شنبه ۱۴ دی ماه، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی درباره موضوع رد صلاحیت احتمالی حسن روحانی در انتخابات آتی گفت: «این حرف حرف پوچ و بی‌ربطی است.»

نوبخت:ردصلاحیت روحانی حرف پوچ وبیمعنی است/وزارت اطلاعات آمادگی دارداطلاعات کامل بابک زنجانی رابه قوه قضائیه ارائه دهدhttps://t.co/9ETDOXrs2apic.twitter.com/eD0sSHWmBR

— خبرگزاری تسنیم (@Tasnimnews_Fa) January 3, 2017

واکنش اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان به ردصلاحیت احتمالی روحانی

پیش از این برخی از وب‌سایت‌ها و همچنین چهره‌های اصول‌گرا از احتمال رد صلاحیت حسن روحانی یا یک دوره‌ای بودن ریاست جمهوری او سخن گفته‌اند. اصول‌گرایان می‌گویند «حسن روحانی بیشترین عقب گرد را در حوزه‌های مختلف برای کشور رقم زده است، از همین رو نباید اجازه داد بیش از این منافع و مصالح ملی و نظام را به خطر بیندازد و قطعا باید در انتخابات بعدی رد صلاحیت شود.»

حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانش نامه انقلاب اسلامی یکی از کسانی است که صراحتا رئیس جمهور ایران را به «خیانت» متهم کرده است. حمید روحانی در «همایش از نهضت مشروطیت تا انقلاب اسلامی» گفته بود: «خطر بزرگ برای ایران، نه آمریکا و نه اسرائیل است، بلکه آقای دکتر روحانی و تفکرات اینچنین است. آقای روحانی آگاهانه به صحنه آمده تا اصالت های اسلامی را از بین ببرد. این آقایان دنبال این هستند که کشور ما را به دوران ستم شاهی بازگرداند. کوتاهی وعاظ و ائمه جمعه و روحانیت کشور نزد خدا پاسخگو هستند… آقای روحانی به جرم خیانت به کشور و دروغ و دوری از ولایت باید محاکمه شود… ای کاش شورای نگهبان قبل از تصویب اعتبارنامه ایشان کتاب ایران و جهانی شدن‌شان را مطالعه می‌کرد.»

جزئیات احضار حمید روحانی به دادسراhttps://t.co/4KF2apMnaQ

— خبرگزاری ایسنا (@isna_farsi) January 2, 2017

در همین حال موسی قربانی، از چهره‌های اصول‌گرا در گفتگو با «انتخاب» گفت که اظهار نظر اخیر سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت رئیس جمهور مستقر تنها «یک موضوع کلی» بوده و سخنان او به حال حاضر ربطی ندارد. وی با بیان اینکه «نمی خواهم بگویم آقای روحانی قطعا تایید می‌شوند» افزود: «آقای کدخدایی شخص خاصی را مد نظر نداشتند و کلی گفتند که کسی که یک بار تایید شده به این معنا نیست که دوباره تایید می شود. هر کس اگر شرایط را داشته باشد تایید می شود و اگر نداشته باشد نمی شود و این حرفی است که دیگران نیز می زدند… این بهره‌برداری‌های سیاسی را دوستان آقای روحانی می‌کنند و هدفشان هم این است که این ماجرا به نفع خودشان تمام شود.»

واکنش عباس عبدی و صادق زیباکلام به موضوع رد صلاحیت احتمالی روحانی

عباس عبدی روزنامه نگار اصلاح طلب درباره موضوع ردصلاحیت حسن روحانی گفته است که این موضوع را بعید می‌داند. به گزارش خبرگزاری ایرنا آقای عبدی افزوده است: «افرادی که این احتمال را مطرح می‌کنند هنوز سیستم سیاسی ایران را نشناخته‌اند.»

وی افزوده است: «این که تف سربالاست که بگویند روحانی صلاحیت ندارد، بعد رهبری بگوید خیر ایشان صلاحیت دارد یا مصلحت است و بعد هم وی در انتخابات رای بیاورد. یعنی مردم به فرد مصلحتی رای دهند… اگر سیستم به هر دلیلی به این نتیجه برسد که روحانی نباشد، روحانی خودش نامزد نمی‌شود، نه‌ این که بیاید و رد صلاحیت شود، اما من مطمئنم که مطلوب سیستم این است که روحانی دوباره بیاید و رئیس ‌جمهور شود.»

آقای عبدی گفته است: «سیستم حکومتی ایران بسیار باهوش است و به همین دلیل تا کنون توانسته از بدترین شرایط و بحران ها عبور کند؛ یعنی حداقل تا اینجای کار توانسته چنین کند.»


عباس عبدی (راست) و صادق زیباکلام

صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه و از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز در خصوص احتمال رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: ««قانون اجازه رد صلاحیت را به شورای نگهبان می‌دهد اما همان قانون می‌گوید برای اینکار باید دلایل قانونی وجود داشته باشد.»

این استاد دانشگاه در خصوص منشا تلاش‌های اصول‌گرایان برای رد صلاحیت روحانی گفت: «اصولگرایان بعد از نتایج هولناک و ضعیف در اسفد ۹۴ متوجه شدند که در انتخابات ۹۶ هم شانسی ندارند بنابراین تنها راه باقی مانده این است که به شکلی روحانی را رد صلاحیت کنند.»

جهانبخش خانجانی، عضو حزب کارگزاران سازندگی هم ردصلاحیت روحانی را منتفی دانسته و گفته است: «اگر روحانی رد صلاحیت شود یعنی از‌‌ همان زمان رد صلاحیت فاقد صلاحیت ریاست جمهوری است و نمی‌توان گفت که او تا پنج ماه بعد صلاحیت دارد.»

محمد صادق جوادی حصار از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب هم در این رابطه گفت: «اصولگرایان از شرایط موجود خوف و وحشت دارند و از ادامه یافتن آن چندان خوشحال نیستند به همین دلیل به دنبال آن هستند تا از هر ابزاری برای جلوگیری از ادامه یافتن شرایط فعلی استفاده کنند… آنها به دنبال آن هستند تا با تهدید حسن روحانی به رد صلاحیت مسیر حرکت رئیس جمهوری را به سمت گفتمان اصولگرایی و فاصله گرفتن از شاخص‌های اصلاح‌طلبی در مقولات مختلف تغییر دهند. در حقیقت آنها می‌خواهند اجازه ندهند روحانی به اصلاح‌طلبان نزدیک شود.»

آگهی

احمدی‌نژاد در مقابل حسن روحانی؟!

در حالی که کمتر از پنج ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار خواهد شد، اصول‌گرایان هنوز به تصمیم واحدی برای معرفی یک کاندیدا نرسیده‌اند. تنها در هفته‌های گذشته «حزب موتلفه اسلامی» که در دسته‌بندی جریان‌های سیاسی ایران در میان اصول‌گرایان قرار دارند، اعلام کرد که مصطفی میرسلیم را به عنوان کاندیدای پیشنهادی خود به ائتلاف اصوگرایان معرفی خواهد کرد. مصطفی میرسلیم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم هاشمی رفسنجانی در فاصله سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ بود.

مصطفی #میرسلیم؛ نخستین چهره معرفی شده برای انتخابات آتی #ریاست_جمهوری#ایرانhttps://t.co/A8njBv1V2Mpic.twitter.com/caN4FCUY2a

— euronews فارسی (@euronews_pe) December 16, 2016

در همین حال محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران که شهریور ماه توسط علی خامنه‌ای رهبر ایران از ورود به انتخابات آتی ریاست جمهوری نهی شد، به نوشته «المانیتور» هنوز قصد دارد در انتخابات آتی حضور پیدا کند و این علی رغم ماجرای نهی است. «المانیتور» نوشته است: «به نظر می رسد او [احمدی‌نژاد] این ماجرا را به این راحتی رها نمی‌کند… به گفته یک اصول‌گرای میانه رو که خواسته نامش فاش نشود احمدی‌نژاد هنوز به سراسر کشور سفر می‌کند و سعی می‌کند با مردم دیدار کند. او سعی می‌کند خودش را به عنوان یک کاندیدای بالقوه جا بزند.»

از دیگر چهره‌هایی که رسانه‌های ایران گمانه‌زنی‌هایی را برای حضور آنها در انتخابات آتی ریاست جمهوری داشته‌اند می‌توان به سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران اشاره کرد. جلیلی در دوره دهم نیز رقیب حسن روحانی بود. همچنین غلامعلی حدادعادل، نماینده مجلس دهم، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق صدا و سیما و محمد مهدی زاهدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در دولت احمدی‌نژاد نیز از جمله دیگر کاندیداهای بالقوه هستند که رسانه‌ها احتمالاتی را درباره حضور آنها مطرح کرده‌اند.

آگهی

قالیباف، ضرغامی و الهام گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوریhttps://t.co/RNBxp3pMhv

— خبرگزاری ایسنا (@isna_farsi) November 11, 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود