انتشار نسخه آلمانی شارلی ابدو

انتشار نسخه آلمانی شارلی ابدو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نسخه آلمانی نشریه فکاهی شارلی ابدو همزمان با سالروز حمله تروریستی به دفتر این نشریه منتشر شد.

آگهی

مراسم یادبود درگذشتگان در حمله به دفتر نشریه شارلی ابدو، روز پنج شنبه در برابر دفتر این نشریه در پاریس برگزار شد.

هفتم ژانویه سال ۲۰۱۵ بی شک روز مهمی است نه تنها در تاریخ معاصر فرانسه بلکه در تاریخ معاصر جهان. روزی که در آن، دو تروریست به دفتر نشریه شارلی ابدو در پاریس حمله کرده، کارکنان و روزنامه نگاران حاضر را به گلوله بستند.

ماجرایی که سه روز طول کشید و به گروگانگیری در یک سوپرمارکت و کشته شدن یک مأمور پلیس زن انجامید. این حمله، در چشم جهانیان، حمله به آزادی بیان بود. یازدهم ژانویه، چهار میلیون فرانسوی به همراه ۴۷ تن از رهبران جهان راهی خیابانهای این کشور شدند.

این رویداد چنان مهم بود که به اشتباه آن را سرآغاز حملات تروریستی داعش در اروپا به شمار آوردند، حال آنکه نخستین حمله تروریستیِ دولت اسلامی در اروپا، حمله به موزه یهودیان در بلژیک بود که در ماه مه ۲۰۱۴ روی داد و ۴ کشته بر جای گذاشت.

اروپا از این حمله به بعد رنگ آرامش به خود ندید. یازده ماه بعد از حمله به شارلی ابدو، فرانسه در کابوسی تازه فرو غلتید. یعنی حمله تروریستی ۱۳ نوامبر که در پنج نقطه مختلف پاریس شکل گرفت و ۱۳۰ کشته برجای گذاشت.

چهارماه بعد، نوبت بلژیک بود؛ ۳۲ تن در سه حمله همزمان جان باختند. شب ۱۴ ژوئیه هراس به فرانسه بازگشت و کامیونی شماری از شهروندان را در نیس زیر گرفت و ۸۶ تن را کشت، حرکتی که روز ۱۹ دسامبر در بازارچه سال نوی برلین تکرار شد.

حالا نسخه آلمانی نشریه شارلی ابدو روانه بازار شده است و در این کشور در دسترس همه خواهد بود. این نسخه آلمانی گرچه با پیش پرداخت حق عضویت و کمک هزینه دولتی شروع به کار کرده اما حال و هوای اصلی اش را ندارد.

چون دو نفر از گردانندگان اصلی آن که از حمله جان به در برده اند هر کدام به دلایلی از کار کنار کشیده اند و معتقدند که «مردم بی تساهل تر از پیش شده اند».

لوز، کاریکاتوریست پیشین این نشریه می گوید: «روی جلد تک شماره بعد از حمله نوشتم: “همه چیز بخشیده شد” و بعد گریه کردم، و بالاخره آن تک شماره لعنتی را درآوردیم.»

بعد از آن تک شماره که فردای حمله تروریستی با درد آفریده شد، تا این شماره آخر، هیچ حرفی درباره شارلی ابدو بدون جدل نبوده است؛ جدلی خصمانه تر و بی گذشت تر از پیش.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند

ده ماه حبس برای مادری که فرزندانش را در خانه تنها گذاشت تا به جشن تولد برود

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت