رئیس پلیس آگاهی ناجا: بین ۴۰ تا ۶۰ درصد سارقان، سرقت‌اولی هستند

رئیس پلیس آگاهی ناجا: بین ۴۰ تا ۶۰ درصد سارقان، سرقت‌اولی هستند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سردار محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس آگاهی ناجا در ایران می گوید آمار مربوط به سارقانی که برای اولین بار دست به سرقت می‌زنند؛ بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است. او که روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا این مسئله را مطرح کرده افزوده است این آمار در برخی ماه‌ها با افزایش و در برخی از ماه‌ها با کاهش روبروست.

بنا به آمار کانون اصلاح و تربیت تهران، سرقت، اصلی ترین جرم کودکان و نوجوانان است و آمار جراپم نوجوانان در دهه ۸۰ تا ۹۰ نشان می دهد که ۶۸ درصد جرایمی که پسران نوجوان مرتکب می شوند در زمینه سرقت و درگیری است (سایت آرمان امروز).

آسیب شناسی اجتماعی سرقت اولی‌ها نشان می‌دهد که انگیزه آنها در درجه اول اقتصادی و ناشی از بیکاری، اعتیاد و یا محرومیت از هر نوع منبع درآمدی است. در گزارش عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به مجلس در مورد ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی آمده است که بیکاری و اعتیاد از عوامل اصلی این آسیب هاست و ۴۶ درصد سرقت‌ها به خاطر اعتیاد است.

رییس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به راهکارهایی برای جلوگیری از ورود سارقان بار اولی‌ به چرخه سرقت گفته است: «برای پایین آمدن آمار سارقان بار اولی و همچنین جلوگیری از ورود آن‌ها به چرخه سرقت باید به بالابردن هزینه‌های ارتکاب جرم، برخورد به موقع با سارقانی که برای بار اول مرتکب سرقت می‌شوند، رعایت هشدارهای نیروی انتظامی توسط مردم و عمل به این هشدار‌ها اشاره کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کندن سنگ‌فرش‌های محله خلافکاران در پایتخت دانمارک برای توقف خرید و فروش هروئين

گزارش جدید یوروپل منتشر شد؛ رمزگشایی از تهدیدآمیزترین شبکه‌های جرم و جنایت در اروپا

آدامس جویده شده معمای قتل یک زن جوان را پس از چهار دهه در آمریکا حل کرد