بروجردی درباره اظهارات منتسب به ظریف توضیح داد

بروجردی درباره اظهارات منتسب به ظریف توضیح داد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما درباره اظهارات منتسب به محمدجواد ظریف درباره «اشتباه بودن اعتماد وی به جان کری در جریان مذاکرات» صحبت کرد اما این اظهارات را مستقیما تایید با تکذیب نکرد.

روز چهارشنبه اول دی ماه/۲۱ دسامبر جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به شماری از خبرگزاری‌های اصولگرا گفت که در جریان آخرین جلسه مشترک وزیر امور خارجه با اعضای این کمیسیون، آقای ظریف به اشتباه خود در مذاکرات با جان کری اعتراف کرده و مسئولیت آن را هم پذیرفته است. شماری از اعضای این کمیسیون این خبر را تکذیب و شماری دیگر آن‌‌ها را تایید کردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز جمعه در واکنش به این خبر گفت: « طبق توافقی که در آیین نامه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح شده است که همه مطالب مربوط به این جلسات و جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی توسط سخنگوی کمیسیون اعلام می شود و همه اعضا نیز حریم را حفظ می کنند.» آقای بروجردی با انتقاد از دیدگاه مخالف کریمی قدوسی افزود: «آقای کریمی قدوسی در دوره قبل هم این عقیده را داشتند که “به نظر من مطالب محرمانه نیست و قابل افشاست” و این موضوع موجب شد که در تعامل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و وزارت امور خارجه خدشه ای ایجاد شود و عملا کمیسیون از اطلاعاتی که باید در اختیار داشته باشد محروم شود.»

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه از قول آقای قدوسی رئوس اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه مشترک با کمیسیون امنیت ملی را اینگونه توصیف کرده بود: «من اعتراف می‌کنم اشتباه کردم. به حرف جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعتماد کردم. اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم. می‌پذیرم اشتباه کردم. مسئولیت آن را می‌پذیرم. ما با صحبت و قول آقای کری اظهار نظر کردیم. این اشتباه بزرگی بوده که من کردم. به جان کری بعد از نقض اخیر که درخواست مذاکره در ایتالیا را داشت گفتم: “شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است”. قبلا جان کری وزیر خارجه و وزیر خزانه‌داری آمریکا به ما گفتند اگر قانون داماتو به سنا برود ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تاکید محمد جواد ظریف بر «محرمانه بودن سخنانش» گفت: «با وجود اینکه آْقای ظریف سه بار در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرده بودند: «مطالبی را عنوان می کنم و تاکید دارم حتما این موارد از قول من عنوان نشود و اگر عنوان شود به روال کار جاری وزارت خارجه به خصوص در عرصه هسته ای ضربه می زند» اما این اتفاق رخ داد و موجب شد که ما عملا یک بار دیگر در شرایط قبلی قرار بگیریم.» آقای بروجردی درباره منظور خود از «شرایط قبلی» توضیحی نداده است.

در دو ماه گذشته و به‌ویژه پس از تصویب و اجرایی شدن تمدید قانون تحریم‌های ده ساله ایران در آمریکا، مقام‌ها، سیاستمداران و رسانه‌های اصولگرا، انتقادهای خود از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را دوچندان کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سفر بازیگر آمریکایی فیلم‌های پورن؛ ویتنی رایت چگونه به تهران رسید؟