بوریس جانسون ایران و عربستان را «عروسک گردان» جنگ‌های نیابتی خاورمیانه خواند

بوریس جانسون ایران و عربستان را «عروسک گردان» جنگ‌های نیابتی خاورمیانه خواند
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بوریس جانسون عربستان و ایران را «عروسک‌گردان‌های خیمه‌شب‌بازی در جنگ‌های نیابتی خاورمیانه» نامید.

روزنامه انگلیسی گاردین روز پنج‌شنبه ویدئویی را در وبسایت خود منتشر کرد که وزیر خارجه بریتانیا در آن صراحتا از تنش‌های مذهبی در خاورمیانه و به ویژه نقش عربستان سعودی در آن انتقاد می‌کند. آقای جانسون این سخنان را هفته گذشته در نشستی در رم و در حضور احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب ایراد کرده است. او با «فاجعه‌بار» خواندن رفتار حکوت‌های ایران و عربستان، نبود یک رهبری دوراندیش در منطقه برای پرهیز از اختلافات میان شیعه و سنی را یادآور شده است.

وزیر خارجه بریتانیا در نشست «گفتگوهای مدیترانه» در پایتخت ایتالیا گفت: «سیاستمدارانی هستند که با پیچیده کردن دین و سوء استفاده از شاخه‌های گوناگون یک دین واحد، در واقع اهداف خود را پیش می‌برند. این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سیاسی در کل منطقه است. به نظر من فاجعه آن است که در خود این کشورها یک رهبری به حد کافی توانا وجود ندارد و به همین دلیل هم هست که در این نقطه همیشه جنگ‌های نیابتی درمی‌گیرد.»

به این ترتیب وزیر امور خارجه بریتانیا که بسیاری او را به خطاهای دیپلماتیک متهم می‌کنند، این بار نیز آشکارا از دولت عربستان که از متحدان کشور اوست، انتقاد کرد.

این سخنان جنجالی بوریس جانسون در حالی منتشر می‌شود که ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در بازدید اخیر خود از خلیج فارس، رهبری «دوراندیشانه» خاندان سلطنتی عربستان سعودی، این متحد صد ساله بریتانیا را ستوده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پادشاه بحرین بیش از ۱۵۰۰ زندانی را در چهارچوب «بزرگترین عفو سال‌های اخیر» بخشید

بافتنی‌های پشمی مادربزرگ ۹۴ ساله و شگفتی‌هایش

نخستین حضور عمومی پادشاه بریتانیا بعد از اعلام ابتلا به سرطان