چین ۲۰ محکوم ایرانی را به جمهوری اسلامی تحویل می‌دهد

چین ۲۰ محکوم ایرانی را به جمهوری اسلامی تحویل می‌دهد
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دادستان کل کشور می‌گوید در حال حاضر ۲۰ ایرانی در زندان‌های چین هستند و این کشور قول داده است آنها را به جمهوری اسلامی تحویل دهد.

به گزارش خبرگزاری میزان، محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور که برای شرکت در چهاردهمین اجلاس دادستان‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به چین سفر کرده بود، روز شنبه ۱۳ آذر ماه این خبر را اعلام کرد.

وی گفت: «در دیدار با دادستان کشور چین به عنوان میزبان اجلاس، مسائلی از جمله مساعدت و همکاری برای آزادی و انتقال هرچه زودتر محکومین ایرانی که در چین زندانی هستند، بحث شد.»

دادستان کل کشور افزود: «در این مذاکرات قول مساعد داده شد که در آینده نزدیک شاهد استرداد این محکومان که تعداد آنها حدود ۲۰ نفر است باشیم.»

روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای کامل نشده و این کشور به همراه افغانستان، مغولستان و بلاروس عضو ناظر این نهاد منطقه‌ای است.

دادستان کل کشور خبر داد:
مساعدت چین برای استرداد ۲۰ محکوم ایرانی به کشور https://t.co/xrpBZkDj9i

— جام جم آنلاین (@jamejamCPI) December 3, 2016

خبرگزاری‌های ایران در سال‌های گذشته گفته بودند که تنها ۳۲ نفر ایرانی در زندان‌های چین هستند و ۹۵ درصد این تعداد به دلیل قاچاق موادمخدر، سرقت و اقامت غیرمجاز در چین زندانی هستند. به نوشته رسانه‌های ایران تاکنون چین به طور یک‌جانبه انتقال زندانیان ایرانی را انجام داده است. جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار نزدیکی با کشور چین دارد.

آمار دقیقی از تعداد زندانیان ایرانی در خارج از کشور در دسترس نیست. هرچند خبرگزاری ایسنا سال گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد «بر اساس آمار به دست آمده که تاکنون ثبت شده است، ۳۳۰۰ نفر از اتباع ایران به جرم قاچاق مواد مخدر، ورود غیر مجاز و … پشت میله‌های زندان در خارج از کشور به سر می‌برند»، اما حسن قشقاوی، معاون وزارت خارجه پیشتر گفته بود که این وزارتخانه از تعداد اتباع ایرانی بازداشت شده در زندان‌های خارج از کشور آمار دقیقی در دست ندارد، چراکه به گفته وی «ایرانیان زندانی در خارج از کشور تمایلی به مراجعه به دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی در خارج از ایران ندارند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروی دریایی ایران برای رزمایش قریب‌الوقوع با روسیه و چین آماده می‌شود

دو خبرنگار زن که درباره جان باختن مهسا امینی گزارش نوشتند بعد از ۴۰۰ روز زندان آزاد شدند

تهران از آزادی آخرین شهروند اسپانیایی زندانی در ایران خبر داد