رئیس جمهور ایران در مشهد: اینقدر مردم را آزار ندهیم

رئیس جمهور ایران در مشهد: اینقدر مردم را آزار ندهیم
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سخنانی در شهر مشهد گفت: «برخی به جای اینکه باران رحمت باشند، ممانعت از دست و زبان‌شان می‌بارد، صبح تا شب می‌گويند همه چیز اشکال دارد و حرام است.»

به نظر می‌رسد این سخنان آقای روحانی، کنایه‌ای تلویحی به اقدامات احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و همچنین دادستان این شهر باشد که در ماه‌های گذشته بارها با اقدامات و گفته‌های خود در برابر اقدامات دولت یازدهم موضع گرفته‌اند.

برخی به جای اینکه برای #مردم باران #رحمت باشند، #ممانعت از دست و زبانشان می‌بارد و از نظرشان هر چیزی اشکال دارد و حرام است. #مشهد

— حسن روحانی (@Rouhani_ir) December 1, 2016

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسن روحانی که به مشهد سفر کرده است، روز پنجشنبه ۱۱ آذر ماه در مراسم «بهره‌برداری از بزرگ‌ترین تصفیه خانه فاضلاب کشور» درباره حاشیه‌نشینی در شهر مشهد گفت: «مشهد به عنوان شهری با برکت ‏برای دولت حائز اهمیت است… این شهر ۲۸ میلیون میهمان از سراسر کشور دارد [و] حاشیه‌نشینی [در آن] برای ما بسیار سخت است… امروز اقدامات بسیار خوبی برای ساماندهی حاشیه‌نشینی در مشهد و ‏ارائه خدمات به حاشیه‌نشینان انجام گرفته است.»‏

وب‌سایت «مشهد نیوز» درباره حاشیه‌نشینی در این شهر گزارش داده است: «براساس آمار رسمی٬ بيش از یک ميليون حاشيه نشين ساکن شهر مشهد هستند که این ميزان در مقایسه با جمعيت هفت ميليونی حاشيه نشين کشور٬ یک هفتم این تعداد را شامل می‌شود… ثبت یک سوم از جمعيت شهر مشهد به صورت حاشيه‌نشين نشان‌دهنده این است که مشهد بيشترین جمعيت حاشيه‌نشين کشور را دارد.»

آقای روحانی در ادامه سخنان خود تلویحا انتقادهایی را متوجه تندروها در مشهد کرد و گفت: «اینقدر مردم را آزار ندهیم؛ مردم می‌دانند ماه عزاداری و شادی چه کنند… بعضی‌ها به جای اینکه باران رحمت باشند، ممانعت از زبان‌شان می‌بارد. از نظر آنان صبح تا شب همه چیز حرام است. چرا همه چیز را حرام می‌کنید. ما نباید مردم را آزار دهیم، ما باید کمک کنیم به مردم. مردم ما متدین هستند و می‌دانند ماه عزاداری و شادی باید چه کار کنند.»

علم‌الهدی: #مشهد شهر عیاشی و #کنسرت نیست https://t.co/uZFNYjYwDepic.twitter.com/Ql31zRUnxg

— euronews فارسی (@euronews_pe) August 12, 2016

در سال‌های گذشته و بویژه پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، احمد علم‌الهدی انتقادهای تندی را متوجه دولت یازدهم کرده است. آقای علم‌الهدی که مخالف برگزاری کنسرت در مشهد است می‌گوید که چون تمام این شهر حرم امام رضا است، برگزاری کنسرت در این شهر «مطرب‌بازی و ولنگاری» به حساب می‌آید. این موضوع بارها منجر به رویارویی دولت روحانی و امام جمعه مشهد شده است تا جایی که چندی قبل علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این ارتباط مجبور به استعفا از سمت خود شد. لغو سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس توسط دادستان مشهد در هفته‌های گذشته، و موضع‌گیری سریع و صریح حسن روحانی در این زمینه نیز به مناقشه‌ای دیگر مابین دولت و تندروها در مشهد تبدیل شد.

با این همه احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد از موضع خود کوتاه نیامده و بر انتقادهای خود از دولت هم افزوده است. وی در تازه‌ترین موضع‌گیری خود گفته است: «عده‌ای امروز در کشور ما فکر می‌کنند که ما شهید دادیم تا مملکت گل‌ و بلبل شود تا آنها عیاشی و خوشگذرانی کنند.» غلامعلی صادقی، دادستان مشهد نیز در رویارویی با دولت، هفته گذشته به طور غیرمستقیم حسن روحانی و علی مطهری را به «جوسازی، شانتاژ و فریب‌کاری» متهم کرده و گفته بود: «ما برای اقدامات‌مان نیازی به اجازه از هیچ‌کس نداریم.»

واکنش تازه دادستان #مشهد نسبت به لغو سخنرانی #مطهری:‌ نیازی به اجازه از هیچ‌کس نداریم https://t.co/ekkB9cDpmlpic.twitter.com/CeR5T8pG3W

— euronews فارسی (@euronews_pe) November 24, 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند