واکنش تازه دادستان مشهد نسبت به لغو سخنرانی مطهری:‌ نیازی به اجازه از هیچ‌کس نداریم

واکنش تازه دادستان مشهد نسبت به لغو سخنرانی مطهری:‌ نیازی به اجازه از هیچ‌کس نداریم
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در ادامه واکنش‌ها نسبت به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد، دادستان این شهر می‌گوید «ما به حکم وظیفه قانونی دستور صادر و ورود می‌کنیم [و] از هیچ کس لازم نیست اجازه بگیریم، این اجازه را قانون به ما داده است.»

علی مطهری قرار بود روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه همزمان با مراسم مذهبی اربعین در مشهد سخنرانی کند که با دستور دادستانی این شهر سخنرانی وی لغو شد. در روزهای گذشته لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس ایران به مناقشه‌ای دامنه‌دار بین قوای سه گانه و نیز نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور تبدیل شده است.

به گزارش «انتخاب»، غلامعلی صادقی، دادستان مشهد روز چهارشنبه سوم آذر ماه، منتقدان لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد را به «جوسازی و شانتاژ و فریب دادن مردم در انتخابات» متهم کرد و گفت: «آنهایی که به دنبال فرافکنی و جوسازی و بحث‌های انتخاباتی هستند بدانند که ما به دنبال آنها و مسیر آنها حرکت نمی‌کنیم.»

به دنبال لغو سخنرانی علی مطهری،‌ حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز دوشنبه اول آذر ماه به وزرای کشور و دادگستری دستور داد این موضوع را رسیدگی کنند. روحانی همچنین این ماجرا را «مایه شرمساری» خواند. پس از آن صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران از موضع‌گیری حسن روحانی در خصوص لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد اظهار تاسف و انتقاد کرد. رئیس قوه قضائیه ایران همچنین با دفاع از دادستان مشهد گفته بود: «دادستان مشهد بر حسب تشخیص خود و برخی اطلاعات که نهادها به وی داده بودند این تصمیم را گرفته است… اما من از رئیس جمهور که تمام قد به میدان آمد و قبل از رسیدگی حکم خود را داد تعجب می‌کنم. کاش عجله نمی‌کردید تا رسیدگی شود.»

نامه #روحانی درباره لغو سخنرانی #مطهری: آنچه در #مشهد رخ داد مایه شرمساری است https://t.co/kUYsb4g64Lpic.twitter.com/5DPOXHFsuY

— euronews فارسی (@euronews_pe) November 21, 2016

غلامعلی صادقی دادستان مشهد پس از این حمایت کامل رئیس قوه قضائیه از وی، روز چهارشنبه گفت: «دادستانی بر اساس قانون اجازه پیشگیری از جرم را دارد و برای این کار از هیچ کس اجازه نمی‌گیرد.» وی افزود: «فلان مرجع و فلان شخص می‌گوید شما چرا در فلان قضیه دخالت کردید، ما به حکم وظیفه قانونی دستور صادر و ورود می کنیم و پلیس هم با دستورات قضایی هماهنگ است… آنچه به عنوان حقوق عمومی و شهروندی محسوب می‌شود و مردم این انتظار را از ما دارند، چه قبل از وقوع جرم و چه بعد از وقوع جرم به تکلیفی که داریم عمل می کنیم و از هیچ‌کس هم لازم نیست اجازه بگیریم و این اجازه را قانون به ما داده است… »

در همین حال پس از آنکه استاندار خراسان رضوی گفت که مبنای لغو سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس در مشهد «نامه واصله از اطلاعات سپاه بوده است»، سپاه پاسداران ایران این موضوع را تکذیب کرد. روز چهارشنبه رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران هرگونه اظهار نظر پیرامون نقش سپاه در لغو سخنرانی علی مطهری را تکذیب کرد و در گفتگو با ایسنا تاکید کرد: «در تماسی که با فرمانده سپاه خراسان رضوی داشتم او اظهار کرد که اطلاعات سپاه خراسان هیچگونه نقشی در لغو این سخنرانی نداشته است.»

استاندار #خراسان_رضوی: اطلاعات #سپاه خواهان لغو سخنرانی #مطهری بوده است https://t.co/H4Kmbe6rsipic.twitter.com/89MjJe4WVA

— euronews فارسی (@euronews_pe) November 23, 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد