بازنده بزرگ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

بازنده بزرگ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هیلاری کلینتون، بانوی اول پیشین ایالات متحده آمریکا، این بار خود را برای ورود به کاخ سفید، به عنوان رئیس جمهوری آماده کرده بود: اولین رئیس جمهور زن ایالات متحده.

آگهی

هیلاری کلینتون، بانوی اول پیشین ایالات متحده آمریکا، این بار خود را برای ورود به کاخ سفید، به عنوان رئیس جمهوری آماده کرده بود: اولین رئیس جمهور زن ایالات متحده.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در کنوانسیون حزب دموکرات از او به عنوان «شایسته ترین فرد» برای ریاست جمهوری آمریکا نام برده بود.

خانم کلینتون در پایان ماه ژوئیه (اوایل مرداد) موفق به کسب نامزدی حزب دموکرات برای سمت ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا شد. او که در ماه آوریل ۲۰۱۵ (فروردین ۱۳۹۴) برای دومین بار نامزد دور مقدماتی انتخابات شده بود، اولین زنی بود که از طرف یکی از دو حزب اصلی آمریکا نامزد راهیابی به کاخ سفید می شد.

در طول سالها، هیلاری کلینتون تجربه سیاسی زیادی کسب کرد؛ او از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ سناتور ایالت نیویورک و به مدت چهار سال نیز وزیر امور خارجه دولت اول باراک اوباما بود.

با این حال خانم کلینتون در این سالها و در پست های مختلف، اشتباهاتی را نیز مرتکب شد. خطاهایی که چندین بار در جریان کارزار انتخاباتی او در رسانه ها یا توسط رقیب انتخاباتی مطرح شدند. مرگ چهار شهروند آمریکایی در جریان حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی در سال ۲۰۱۲ و ماجرای استفاده از سرور ایمیل شخصی، بر کارنامه سیاسی او سایه افکند و بارها مورد استفاده رقیب انتخاباتی قرار گرفت. البته رسوایی های متعدد دونالد ترامپ باعث می شد که هیلاری کلینتون پس از هر مناظره انتخاباتی، در نظرسنجی ها از او پیش بیفتد. نظرسنجی هایی که نتیجه انتخابات نشان داد، نمی شود به آنها اعتماد کرد. خانم کلینتون در مناظره ها مرتکب اشتباهی فاحش نشد و به دام تحریکات دونالد ترامپ نیفتاد.

او در جریان مناظره با نامزد حزب جمهوری خواه در مورد موضوع ایمیل های خود گفت: «قبول دارم که استفاده از ایمیل شخصی اشتباه بود. اگر قرار بود دوباره تصمیم بگیرم مطمئنا متفاوت از این عمل می کردم. اما عمل خود را توجیه نخواهم کرد، اشتباه کردم و مسئولیت آن را می پذیرم.»

در تمام مدت مبارزه انتخاباتی، نتایج «نظرسنجی ها» نشانگر حمایت زنان از خانم کلینتون بود. او و با معرفی خود به عنوان پیشتاز دفاع از حقوق زنان، موفق به افزایش میزان محبوبیت خود در میان آن ها شد. او در یک گردهمایی انتخاباتی در لس آنجلس گفت: «آقای ترامپ من را متهم به استفاده ابزاری از زنان کرده است. اگر مبارزه برای مراقبت های بهداشتی زنان، مرخصی با حقوق بخاطر شرایط خانواده و یا دریافت حقوق برابر با مردان، استفاده ابزاری از زنان است؛ پس بله، روی من حساب کنید.»

اما تنها ۱۱ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ بیست و هشتم اکتبر موضوع ایمیل های هیلاری کلینتون دوباره مطرح شد. رئیس اف بی آی در نامه ای به کنگره از آغاز تحقیقات مقدماتی در مورد پرونده این ایمیل ها خبر داد. با این وجود نامزد منتخب حزب دموکرات، کارزار انتخاباتی خود را پی گرفت و از اف بی آی به دلیل مطرح کردن این موضوع در آستانه انتخابات انتقاد کرد. خانم کلینتون گفته بود: «خیلی عجیب است که چنین پرونده ای را با داشتن اطلاعات اندک، عمومی کرده اند. معلوم است که هیچ نشده دونالد ترامپ درباره این موضوع به دروغ پردازی خواهد پرداخت. او تمام تلاش خود را برای گمراه کردن و دلسرد کردن مردم آمریکا انجام می دهد.»

با وجود کاهش بی سابقه محبوبیت هیلاری کلینتون در نظرسنجی ها، او از میدان مبارزه انتخاباتی عقب نکشید و در جمع هوادارانش گفت: «من از مادرم آموختم که هیچوقت تسلیم نشوم. من تمام عمرم برای خانواده ها و مردم آسیب پذیر تلاش کردم و متوقف نمی شوم. این تازه شروع کار است.»

با اعلام نتایج مقدماتی انتخابات، درهای کاخ سفید این بار هم به روی خانم کلینتون بسته ماند. بانوی اول سابق آمریکا در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری کشورش هم نتوانست تاریخ ساز شود …

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکست هیلاری کلینتون، و پایان شب انتخابات آمریکا بدون سخنرانی

واکنش حامیان هیلاری کلینتون به پیروزی دونالد ترامپ

پخش زنده: دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد