کرنر: گفتگو با ژرار هولیه سرمربی اسبق لیورپول و تیم ملی فرانسه

کرنر: گفتگو با ژرار هولیه سرمربی اسبق لیورپول و تیم ملی فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به کرنر خوش آمدید.

آگهی

به کرنر خوش آمدید. امروز برنامه ویژه ای را برایتان تدارک دیده ایم که به بررسی فوتبال اروپا از دیدگاه فردی آگاه در این زمینه می پردازد. او کسی نیست جز ژرار هولیه سرمربی سابق لیورپول و تیم ملی فرانسه.

همکارمان دنیس کولیک در جریان مجمع ورزشی اسپورتل در موناکو با او ملاقات و گفتگو کرده است. ابتدا از او در باره دوران پرافتخار گذشته سوال شد.

هولیه : «ابتدا باید به شما بگویم که هرگز شب ها با فکر کردن به گذشته از خواب بیدار نمی شوم بلکه این فکر به آینده است که گاهی مرا بیدار می کند. به نظرم نوستالژی نوعی بیماری است که هر گاه از زمان حال راضی نیستید به سراغ شما می آید. من بسیار مثبت نگرم و به گذشته فکر نمی کنم. البته، وقتی افراد به آن دوران اشاره می کنند یا هرگاه به عقب بر می گردید، از آنچه انجام داده اید خوشحالید و فکر می کنید خوش شانس بوده اید که با بازیکنانی خوب کار کرده اید. زیرا نتایج خوب با بازیکنان خوب بدست می آید. من این فرصت را داشتم با بازیکنان بزرگی کار کنم که به بهترین افتخارها در کشورشان و یا در جهان رسیدند مانند مایکل اوون که برنده توپ طلا شد.»

هولیه که در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ به همراه تیم لیورپول صاحب پنج جام قهرمانی شد به خوبی می داند یک مربی موفق چه مربی است؟

هولیه: «اگر از دیدگاه شما یک مربی موفق، فردی است که تیم های تحت هدایتش را به سوی موفقیت، کسب افتخار یا قهرمانی رهنمون می کند در این صورت خواهم گفت من هم بخشی از این افراد هستم و خوشحالم که در این دسته قرار می گیرم. زیرا یک مربی موفق فردی است که خوب نتیجه می گیرد و برای رسیدن به جام قهرمانی به اندازه کافی خوش شانس است. اما مربی موفق و مدرن دارای سه فاکتور اساسی است. نخست تخصص بالا و تسلط بر تکنولوژی روز از جمله سیستم ویدیویی که در حال حاضر باعث شده تا آگاهی عموم از فوتبال بالا برود. بنابراین وی باید یک کارشناس مجرب فوتبال باشد.

او همچنین یک تکنیسین بزرگ است که از جنبه کیفیت خصوصیات انسانی نیز باید فردی برجسته باشد. در این میان، فاکتورهای روانشناختی و نیز ارتباطی بسیار مهم هستند. جنبه روانشناختی از این جهت مهم است که گاهی شما باید حس اعتماد به نفس را در میان بازیکنان تقویت کنید، بعضی اوقات نیز باید بحرانی را بدون پرداخت هزینه های بالا سپری کنید.

فاکتور سوم بهره بردن از ذهن طراح و برنامه ریز است. شما باید دارای دیدگاه و استراتژی مشخص باشید و بدانید چگونه آنرا به اجرا درآورید.

در کل یک مربی موفق فردی است که در دوران فعالیت حرفه ای همواره خود را در اوج نگه می دارد. شما ممکن است بالا و پایین هایی داشته باشید و گاهی نیز شرایطی سخت را تجربه کنید اما نبوغ واقعی این است که بدانید چگونه از آن خارج شوید. از نظر من الکس فرگوسن می تواند نمونه بسیار خوبی باشد زیرا به مدت ۲۰ تا ۲۵ سال موفقیتش را حفظ کرد.»

دوران حرفه ای ژرار هولیه بر روی نیمکت همیشه افسانه ای نبوده است. او لحظات سخت و دشواری را نیز تجربه کرده که ناکامی در راهیابی به جام جهانی ۹۴ با تیم ملی فرانسه از جمله آنهاست. گرچه این ماجرا به سالهای دور بر می گردد اما زخم آن هنوز التیام نیافته است.

هولیه: «مقاطعی وجود دارد، البته زیاد نیست، اما دو یا سه مرحله در دوران حرفه ای به شما کمک می کند تا دوباره برخیزید. زیرا شما این فرصت را پیدا می کنید تا دلایل ناکامی را تحلیل کنید و برای آینده از آن درس بگیرید. در باره خودم ترجیح می دهم چیزی نگویم و آنرا برای خود نگه دارم زیرا توقف بر روی لحظات سخت ذهن را خراب می کند. من حداقل یک یا دو مورد از این دست را تجربه کردم و بدون شک یکی از این دوران راه نیافتن به جام جهانی بود. این مسائل اتفاق می افتد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پانصد روزمانده به المپیک پاریس همچنان ورزشکاران روس و بلاروس بلاتکلیفند

کشتی ازبکی «کورَش» در پاریس؛ ورزشکار زن آلمانی غوغا کرد

سردار آزمون به لیون فرانسه می‌پیوندد