برنامه کلینتون و ترامپ در روزهای آخر مبارزه های انتخاباتی چیست؟

برنامه کلینتون و ترامپ در روزهای آخر مبارزه های انتخاباتی چیست؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سریال دنباله دار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به قسمتهای آخر خود نزدیک می شود.

آگهی

سریال دنباله دار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به قسمتهای آخر خود نزدیک می شود. زمان برای دو نامزد انتخابات بسیار ارزشمند است، تا بتوانند افرادی را که هنوز تصمیم نگرفته اند، به رای دادن به آنها تشویق کنند. اشتفان گروبه، خبرنگار ما در واشنگتن درباره تازه ترین تحولات انتخابات با ما صحبت می کند.

یورونیوز: اشتفان. تازه ترین نظرسنجیها درباره انتخابات چه می گویند؟

اشتفان گروبه: همه نظرسنجیها تقریبا بیانگر یک مساله هستند. این که هیلاری کلینتون در سراسر آمریکا و بخصوص در ایالتهای تاثیرگذار از رقیب خود پیش است. اما اختلاف او با رقیبش نسبت به ماه گذشته کمتر شده است. با توجه به این مساله نمی توان گفت که پیروزی کلینتون را باید قطعی در نظر گرفت. در نهایت ما با انتخاباتی بسیار نزدیک روبرو خواهیم بود. انتخاباتی شبیه رقابت بین جرج بوش و ال گور در سال ۲۰۰۴ و نه انتخاباتی که در آنها باراک اوباما و بیل کلینتون براحتی پیروز شدند. بسیاری از کارشناسان انتخابات می گویند که هیلاری کلینتون در نوادا، کارولینای شمالی، ویرجینیا و پنسیلوانیا پیروز خواهد شد. در این ایالتها او همیشه پیشتاز بوده است. اگر این اتفاق رخ بدهد، ترامپ حتی در صورت پیروزی در فلوریدا، اوهایو، ویسکانسین، آیووا، کلرادو و نیوهمپشایر باز هم در انتخابات شکست خواهد خورد. در این صورت شب انتخابات یک رقابت کسالت بار را شاهد خواهیم بود.

*یورونیوز: * ملانیا، همسر دونالد ترامپ در حالی که کسی انتظار نداشت به نفع همسرش در پنسیلوانیا سخنرانی کرد. درباره اهمیت این ایالت صحبت کن.

اشتفان گروبه: پنسیلوانیا بخشی کاملا حیاتی از برنامه دموکراتها برای چندین دهه بوده است و برخی جمهوری خواهان هم همیشه مهم بود. جمهوری خواهان همیشه بر این باورند که می توانند در اینجا به دلیل جمعیت روستایی آن پیروز شوند اما آخرین باری که آنها در این ایالت موفق شدند، سال ۱۹۸۸ میلادی بود. پس ترامپ شدیدا به رای این ایالت نیاز دارد. ملانیا ترامپ در منطقه ای سخنرانی کرد که میت رامنی هم در آن منطقه پیروز شده بود. هدف از این اقدام اطمینان پیدا کردن از جذب آرای زنان تحصیل کرده بود. گروهی که در حال حاضر به کلینتون رای می دهند. اگر ترامپ بتواند فاصله آرای خود با کلینتون را در میان مردم حومه فیلادلفیا و آمریکایی های آفریقایی تبار کم کند، او فکر می کند که شانسش زیاد خواهد شد.

*یورونیوز: * در حال حاضر مبارزه های انتخاباتی بیشتر معطوف به حملات شخصی و انتقادهای زهردار شده است به جای این که مباحثات آگاهانه ای در جریان باشد. این مسائل ما را نگران می کنند که ممکن است حتی بعد از اعلام نتیجه آرا، ما شاهد اتفاقات زشت تری هم باشیم.

اشتفان گروبه: این دقیقا نگرانی بخشی از آمریکایی هاست. وزارت دادگستری اعلام کرده است که ناظران خود را به ۵ منطقه در کارولینای شمالی می فرستد. این اقدام نشانه روشنی از نگرانی این نهاد است. در حال حاضر حتی شاهد وقوع اقدامات خشونت آمیز بوده ایم. یک کلیسای سیاهپوستان در می سی سی پی به آتش کشیده شد و بر روی دیوارهایش نوشته شد که به ترامپ رای دهید. گروه های نئونازی حتی هشدار داده اند که بر رای گیری در مناطقی مثل ریچموند، فیلادلفیا، دیترویت نظرات می کنند. گروه هایی هم گفته اند که با اقداماتی مثل توزیع مشروبات الکلی و ماری جوانا در میان آفریقایی تبارها آنها را به ماندن در خانه در روز انتخابات تشویق می کنند. این خبرها به طور بالقوه خطر وقوع هرگونه خشونتی را جدی می کند. مخصوصا اگر اختلاف دو نامزد نزدیک باشد.

*یورونیوز: * آخرهفته پیش رو در نیویورک با تو صحبت خواهم کرد. هر دو نامزد تصمیم گرفته اند که شب انتخابات را در نیویورک سپری کنند. اما ترامپ قرار نیست در برج معروفی که به نام خودش است حضورپیدا کند. با توجه به این که این ساختمان حکم جواهری در تاج او را دارد، این اقدام کمی عجیب نیست؟

اشتفان گروبه: من فکر می کنم که این یک اتفاق ویژه است که هر دو نامزد قرار است در شب انتخابات در یک شهر باشند. فکر می کنم ترامپ به این دلیل در برج ترامپ حاضر نمی شود چون می خواهد که برند او از ضرر احتمالی در نتیجه شکست در انتخابات در امان بماند. به همین دلیل او تصمیم گرفته است که مهمانی آخر شب خود را در هتل هیلتون در مانهاتان برگزار کند. یک سالن نسبتا کوچک. هیلاری کلینتون هم قرار است در سالنی که فقط چند خیابان با هتل هیلتون فاصله دارد حاضر شود. سالنی که بسیار بزرگتر از هتل هیلتون است و یک سقف شیشه ای دارد. کلینتون شعارش این بوده که می خواهد اولین زنی باشد که به مقام ریاست جمهوری می رسد تا به این ترتیب سقف شیشه ای را که همیشه سد راه زنان بوده است بشکند. به همین دلیل حضور در این مکان، پیامی نمادین با خود دارد.

*یورونیوز: * با سپاس از حضور شما در این برنامه. ما در شب انتخابات به طور زنده با شما خواهیم بود. اشتفان در محلی خواهد بود که تیم انتخاباتی کلینتتون حضور دارد و من از میان حامیان ترامپ برای شما گزارش خواهم کرد. شما می توانید تازه ترین تحولات مربوط به انتخابات، واکنشها و تحلیلها را از طریق یورونیوز دنبال کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟

دونالد ترامپ: ایران در زمان من می‌توانست به پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندد