برگزاری انتخابات پارلمانی در ایسلند

برگزاری انتخابات پارلمانی در ایسلند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

انتخابات پارلمانی ایسلند روز شنبه، در شرایط بد آب و هوایی برگزار شد.

آگهی

انتخابات پارلمانی ایسلند روز شنبه، در شرایط بد آب و هوایی برگزار شد. طبق آخرین نظرسنجی های پیش از انتخابات، ائتلاف اپوزیسیون به رهبری حزب «دزدان دریایی» این شانس را خواهد داشت که به عنوان حزب پیروز این انتخابات معرفی شود.

حزب اپوزیسیون «دزدان دریایی» که حدود ۴ سال پیش با ایده فعالان اینترنتی (فعال در ویکیلیکس) تاسیس و هدایتش به بریجیتا یانس دوتیر شاعره سپرده شد، در شعارهای انتخاباتی خود مبارزه با فساد و مشارکت دادن بیشتر و مستقیم تر شهروندان در روند قانونگذاری را وعده داده است. «دزدان دریایی» همچنین اعلام کرده اند در صورت پیروزی اعطای پناهندگی به ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را به جد در دستور کار قرار خواهند کرد.

بریجیتا یانس دوتیر، نامزد حزب «دزدان دریایی»: «هدف ما به هم ریختن اوضاع ایسلند نیست… ما فقط خواهان جایگاه شایسته کشورمان در قرن بیست و یکم هستیم و با نگاه متفاوتی که به مسائل داریم شجاعانه این کار را انجام خواهیم داد.»

در این رقابت فشرده، جایگاه حزب اصلاح طلب و تازه تاسیس ویدرایسن (Vidreisn) می تواند در تشکیل ائتلاف حاکم موثر باشد. این حزب لیبرال طرفدار اروپا رسما در مورد اینکه از چه جناحی حمایت خواهد کرد، اعلام نظر نکرده با این وجود تحلیلگران احتمال ائتلاف این حزب با حزب حاکم فعلی را بدلیل سیاست های اقتصادی مشترک محتمل تر می دانند.

بندیکت یوهانسون، نامزد حزب لیبرال ویدرایسِن: «انتخابات مهمی است برای اینکه جامعه ایسلند مدتی است حالت راکد پیدا کرده. بنابراین باید اصلاحاتی را که از مدتها پیش لازم بنظر می رسیدند، اعمال کنیم. و ما برای این کار برنامه داریم.»

بحران مالی سال ۲۰۰۸، ثبات سیاسی و اقتصادی این جزیره کم جمعیت اروپای شمالی را تحت تاثیر قرار داد و شهروندانش را نسبت به پیگری مطالبات خود مصمم تر کرد. این مسئله پس از انتشار اسناد پاناما و متهم شدن تنی چند از سران بلندپایه سیاسی این کشور به فساد مالی رنگ جدی تری بخود گرفت.

ایسلندی ها در عظیم ترین تظاهرات تاریخ خود، یکصدا خواستار استعفای زیگموند دیوید گانلاگسون، نخست وزیر از رهبری حزب و برگزاری این انتخابات زود هنگام شدند.

یکی از شهروندانی که رای خود را به صندوق انداخته می گوید: «من ایسلندی می خواهم که فساد در آن جایی نداشته باشد. یک نظام کارآمد، باز و شفاف که شهروندان در آن، به هر گونه اطلاعاتی دسترسی دارند.»

حوزه های رای گیری ساعت ۱۲ شب به وقت اروپای مرکزی بسته می شوند و با توجه به شرایط بد جوی، ممکن است اعلام نتایج با تاخیر چند ساعته روبرو شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویر خیره‌کننده آتش‌فشان ایسلند زیر نور شفق قطبی

چرا حیات سیاسی نتانیاهو به جنگ غزه و حتی گسترش آن در منطقه گره خورده است؟

اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول و شانس نخست پایان دادن به سلطنت اسلامگرایان در ترکیه کیست؟