تلاش فرانسه برای تحقیقات بین المللی درباره جنایات جنگی در حلب

تلاش فرانسه برای تحقیقات بین المللی درباره جنایات جنگی در حلب
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ژان مارک ارو، وزیر امورخارجه فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد کشورش به دنبال راهی برای شروع تحقیقات دادستان دیوان بین المللی کیفری در مورد جنایات جنگی دولت سوریه و روسیه در حلب…

آگهی

ژان مارک ارو، وزیر امورخارجه فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد کشورش به دنبال راهی برای شروع تحقیقات دادستان دیوان بین المللی کیفری در مورد جنایات جنگی دولت سوریه و روسیه در حلب است.

آقای ارو در یک برنامه رادیویی گفت: «چنانچه رئیس جمهوری تصمیم بگیرد که رئیس جمهوری روسیه را ملاقات کند به شوخی و تعارف نخواهد پرداخت و حقیقت را خواهد گفت. راهی برای تمام شدن آنچه آنجا (در حلب) روی می دهد و اینکه به روسیه بفهمانیم که مسیر خطرناکی را در پیش گرفته است. اگر به فکر توقف در صورت پیروزی هستند باید بدانند که باعث قتل عام می شوند و از لحاظ اخلاقی این موضوع غیرقابل قبول است.»

از زمان شکست مذاکرات در ماه سپتامبر میان روسیه و ایالات متحده و پس از پایان آتش بس موقت، هواپیماهای روسیه در پشتیبانی از نیروهای زمینی دولت سوریه بزرگترین حمله همه جانبه را به حلب آغاز کردند. در پی این حملات تعداد زیادی از افراد غیر نظامی در شهر حلب کشته شدند، به طوری که هیچ راهی برای رساندن کمک های بشردوستانه و خروج زخمی ها از شهر وجود ندارد.

در هفته گذشته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز پس از ترک مذاکرات و اظهار ناامیدی از رسیدن به توافق، خواستار تحقیقات بین المللی در زمینه جنایت جنگی در حلب شده بود.

اما بدلیل عضو نبودن سوریه در دیوان بین المللی کیفری، صلاحیت این دادگاه در رسیدگی به این پرونده مشخص نیست. تنها راه واگذاری این پرونده به این دادگاه بین المللی از طریق شورای امنیت بود که با وتو کردن پیش نویس فرانسه در مورد پایان دادن حملات هوایی توسط روسیه این امکان نیز از بین رفت. در این طرح فرانسه خواستار پایان دادن به حمله هوایی به شهر حلب شده بود تا راه برای رساندن کمک های بشردوستانه به ساکنان این شهر باز شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه فرانسه حکم بازداشت بین‌المللی بشار اسد را صادر کرد

شبه‌نظامیان شبیحه؛ ابزاری برای سرکوب اعتراضات و گریز از اتهام «جنایات جنگی» در سوریه

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند