تجمع کنندگان در استانبول: دولت در جلوگیری از انفجارها موفق نبوده است

تجمع کنندگان در استانبول: دولت در جلوگیری از انفجارها موفق نبوده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

صدها نفر از مردم در استانبول پایتخت ترکیه در پی انفجار انتحاری در یک مجلس عروسی کردها در شهر غازیان تپه دست به تجمع اعتراضی علیه دولت زدند.

آگهی

صدها نفر از مردم در استانبول پایتخت ترکیه در پی انفجار انتحاری در یک مجلس عروسی کردها در شهر غازیان تپه دست به تجمع اعتراضی علیه دولت زدند. تجمع کنندگان که پلاکارهایی با شعارهایی در حمایت از اتحاد کرد و ترک در این کشور در دست داشتند، عملکرد دولت برای استقرار امنیت و جلوگیری از تکرار انفجارهای انتحاری را ضعیف دانستند.

یکی از کسانی که در این تجمع شرکت کرده بود، در این باره می گوید: «عاملان این حمله بدون هیچ شکی همان عاملان انفجارهای سوروچ و آنکارا هستند، همان کسانی هستند که شهرهای کردن نشین را از یکسال پیش بمباران می کنند. این انفجارها و بمباران ها همۀ ما را به یک نتیجه گیری می رساند و آنهم صلح میان مردم در اجتماع است.»

به گفتۀ پلیس ترکیه، عامل این انفجار انتحاری یک نوجوان ۱۲ تا ۱۴ ساله بوده است و شاهدان عینی به پلیس گفته اند دو مرد این کودک را به مهمانی آورده و بعد از دقایقی با عجله محل عروسی را ترک کرده اند. این شاهدان می گویند بلافاصله پس از رفتن آن دو مرد این انفجار انتحاری صورت گرفته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می گوید نتایج تحقیقات پلیس نشان می دهد که این انفجار توسط داعش صورت گرفته است. تاکنون در اکثر انفجارهای ترکیه داعش بعنوان عامل اصلی معرفی شده اما این گروه تروریستی به طور رسمی مسئولیت این انفجارها را بعهده نگرفته است.

این انفجار تاکنون دست کم ۵۱ کشته برجای گذاشته است.

صلاح الدین دمیرتاش، یکی از رهبران حزب دموکراتیک خلق ها روز یکشنبه در دیدار با خانواده های برخی از قربانیان این انفجار برای همکاری در مبارزه با تروریسم بازهم اعلام آمادگی کرد و در سخنانی گفت دولت باید با دیگر احزاب برای مبارزه با تروریسم همکاری کند. رهبر این حزب حامی حقوق کردها می گوید: «اینکه یک کودک بیاید و خودش را در یک جایی منفجر کند تصمیم خود آن کودک نبوده و یک کودک نمی تواند چنین کاری را صورت بدهد، قطعا کسانی یا سازمان هایی این کودک را به اینکار مجبور کرده یا از او برای این انفجار استفاده کرده اند. بعنوان یک دولت شما اگر نتوانید این مساله را هر چه زودتر حل کنید به زودی شاهد انفجار یک بمب در پارلمان خواهید بود.»

در این انفجار که روز شنبه و در یک عروسی در این شهر مرزی ترکیه رخ داد ۹۴ نفر نیز مجروح شده اند. این انفجار مرگبارترین انفجار در ترکیه از آغاز سال ۲۰۱۶ بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: عامل بمبگذاری در غازی عینتاب یک کودک بوده است

کشته شدن ۹ نفر در یک تصادف؛ مرگبارترین حادثه رانندگی نوروزی ایران رخ داد

دو نفر دیگر پس از مصرف مکمل‌‌های غذایی حاوی «بنی کوجی» در ژاپن جان باختند