افزایش حمله به محیط بانان در هفته‌های اخیر

افزایش حمله به محیط بانان در هفته‌های اخیر
Copyright 
نگارش از Shirin Famili
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به دنبال حمله‌های اخیر به محیط بانان در ایران، شامگاه شنبه ۱۹ تیرماه، یک محیط بان پارک ملی دنا، به نام جواد عمادی بر اثر اصابت گلوله شکارچیان زخمی شد. اسدالله هاشمی مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کهکیلویه و بویر احمد گفته است که مجروح شدن این محیط بان از ناحیه بازوی چپ، بدنبال درگیری با چهار شکارچی بوده که یکی از آنها بازداشت شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ایران جواد عمادی«دومین محیط بان پارک دنا و پنجمین محیط بان در سراسر کشور است که در یک ماه اخیر هدف گلوله شکارچیان قرار گرفته است.»

محیط بان کسی است که آرامش حیات وحش و محیط زیست را تامین می کند و در همین رابطه از شکار غیر مجاز جلوگیری می کند.


محيط بانان پارک ملی دنا

کشته شدن محیط بانان به دست شکارچیان

روز سوم تیر ماه، دو محیط بان به نام‌های محمد دهقانی و پرویز هرمزی در منطقه حفاظتی «گنو» در استان هرمزگان پس از درگیری با شکارچیان به ضرب گلوله کشته شدند. یک روز پس از آن شکارچیان منوچهر شجاعیان، محیط بان پارک ملی «بموی» شیراز را به گلوله بستند و کشتند.

با #شهادت ناجوانمردانه سه #محیطبان#اسلحه ها را #زمین نمی گذاریم،برای حراست از #طبیعت و جانمان باید استوار بود pic.twitter.com/FNXrhjeJOT

— یک محیط بان (@1mohitban) July 4, 2016

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته است که در ۵۰ سال اخیر ۱۱۹ محیط بان کشته شده اند. اما علاوه بر این تعداد محیط بان کشته شده در این سال‌ها، آنگونه که محمد درویش مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست روز بیستم تیرماه به «جوان آنلاین» گفته است «۱۵ جنگل‌بان نیز کشته و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از جنگل‌بانان و محیط بانان مجروح و قطع عضو شده‌اند.»

به گفته او «همسران و فرزندان آنها نه تنها گاهی تهدید می‌شوند بلکه خانه برخی از آنها به آتش هم کشیده می‌شود.»

مشکلات محیط بانان

بر اساس گزارش مسئولان سازمان حفاظت محیط زیستف ایران حدود ۲۸۵۰ محیط بان دارد، که این تعداد باید از قلمروی به مساحت ۱۷ میلیون هکتار که در چارچوب مناطق حفاظت شده، پارک‌های ملی و مناطق شکار ممنوع هستند، حفاظت کنند. براین اساس آنگونه که محمد درویش به جوان آنلاین گفته است در ایران «هر محیط بان باید به جای ۱۰۰ هکتار» که استاندارد بین المللی است، «از ۱۷ هزار هکتار محافظت کند.» به این ترتیب یکی ازچالش‌های جدی در موضوع محیط بانی کمبود نیروی انسانی است.

باتوجه با میزان حقوق ماهانه محیط بانان که به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست حدود یک میلیون تومان است که برای اداره یک زندگی متوسط هم ناکافی است، خبر کشته شدن مکرر محیط بانان به دست شکارچیان هم تمایل به اشتغال در این حرفه را کاهش می‌دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین روز دوشنبه بیست و یکم تیر ماه، حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست در باره کمبودها و مشکلات موجود در رابطه با حفاظت و حمایت بیشتر از محیط بانان گفته است: «با توجه به عمق فاجعه باید به فکر امنیت محیط بانان کشور بود و برخی راه‌حل‌های آن، افزایش تعداد آنها، نظارت بر کار شکارچیان، تجدید نظر در صدور مجوز برای شکار و اسلحه شکاری است.»


ابوالفضل جلالی راد محیط بان پارک ملی گلستان که در حین انجام ماموریت از سوی شکارچیان مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

نبود صراحت در مقرارت مربوط به محیط بانان

تناقض و یا روشن نبودن اختیارات و امکانات شغلی موجب شده که در سال‌های اخیر برای محیط بانان، در مواردی پروند های قضایی تشکیل و حتی حکم اعدام هم برای آنها صادر شود.

در همین رابطه محمد درویش گفته است: «باید حقانیت شغل محیط بانی برای دستگاه قضا ثابت شود.» به گفته او در درگیری‌هایی که بین محیط بانان و شکارچیان پیش آمده و قتلی اتفاق افتاده، منجر به تشکیل پروند هایی برای محیط بانان و صدور احکامی به اتهام «قتل عمد» و «احکام قصاص» شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز یازدهم تیرماه به دنبال کشته شدن سه محیط بان طی ۲ روز، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری ایران و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشستی گفته است: «در شروع دولت حسن روحانی هفت محیط بان محکوم به قصاص بودند.» به گفته او در دو سال گذشته «از هفت مورد پنج مورد منجر به اخذ رضایت یا تغییر یا شکستن حکم و در نهایت آزادی محیط‌ بانان شده است.»


معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران

خانم ابتکار در همان حال اعلام کرده دولت لایحه حمایت از محیط بانان را با قید فوریت به مجلس ارائه می‌کند و در ادامه تصریح کرده که نیاز است در این لایحه «تمامی مشکلات محیط بانان اعم از کمبود نیرو، حقوق و حمایت‌های قانونی و قضایی دیده شود.»

پیش از این و در ادامه واکنش مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی به کشته شدن سه محیط بان در هفته‌های گذشته، علی محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار لایحه‌ای در مورد افزایش حقوق و حمایت از محیط‌ بانان و جنگل‌بانان از سوی دولت شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سلفی محیط‌ بانان با گوریل‌ها؛ روایتی از یک عکس و پارک ملی کنگو

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟