فرمانده پیشین ستاد نیروی هوایی ایتالیا: «ناتو آماده رویارویی با خطرات واقعی نیست»

فرمانده پیشین ستاد نیروی هوایی ایتالیا: «ناتو آماده رویارویی با خطرات واقعی نیست»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژنرال لئوناردو تریکاریکو، فرمانده پیشین ستاد نیروی هوایی ایتالیا با انتقاد از ناتو می گوید در حالی که نقطه قوت و قابلیت ناتو مقابله با خطراتی بوده که اعضا را تهدید می کرده، این قابلیت امروزه از دست رف

آگهی

ژنرال لئوناردو تریکاریکو، فرمانده پیشین ستاد نیروی هوایی ایتالیا با انتقاد از ناتو می گوید در حالی که نقطه قوت و قابلیت ناتو مقابله با خطراتی بوده که اعضا را تهدید می کرده، این قابلیت امروزه از دست رفته است.

ژنرال لئوناردو تریکاریکو پس از آن خبرساز شد که در سال ۲۰۱۱ نشان افتخار (لژیون) را در اعتراض به رفتار نیکلا سارکوزی، پس فرستاد. این ژنرال ۷۳ ساله در حال حاضر بازنشسته است.

ژنرال لئوناردو تریکاریکو در گفت و گو با یورونیوز می گوید که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در شناسایی دشمن دچار اشتباه شده است. او می گوید ناتو به جای تمرکز بر دشمنان سنتی چون روسیه، باید به تهدیدهای دیگر که بی درنگ اعضایش را هدف قرار داده توجه کند. به باور او ناتو به جای تصحیح عدم موازنه و توجه به موضوع شمال و جنوب، منطق دوران گذشته را در پیش می گیرد و توجه به منازعات غرب و شرق را به عنوان ماموریت اصلی خود تعریف می کند.

از او درباره تصمیم ناتو در زمینه فضای سایبری که در جریان نشست وزرای دفاع در بروکسل اتخاذ شد می پرسیم. دبیر کل ناتو پیشتر ضمن به رسمیت شناختن فضای مجازی به عنوان میدان جدید جنگاوری گفته بود که این تصمیم به ناتو اجازه خواهد داد تا ضریب امنیتی عملیات و ماموریت های خود را بالا ببرد.

ژنرال لئوناردو تریکاریکو در این باره گفت که جنبه هایی از این تصمیم خیلی روشن نیست؛ این واقعیت که ویژگی اصلی حملات سایبری نامشخص بودن موقعیت مهاجم است. گفته می شود که می توان به این حملات پاسخ داد اما بدون آنکه مشخص شود چگونه می شود مهاجم را شناسایی کرد. با اینحال او افزود که همه این پیشرفت ها را می توان از این منظر مورد توجه قرار داد که روسیه برای آنها دشمن تلقی می شود. به این دلیل که آنها فکر می کنند روسیه در بخش سایبری تهاجمی عمل می کند.

این فرمانده پیشین ستاد نیروی هوایی ایتالیا در انتقاد از ناتو بر این باور است که این سازمان بین المللی بیش از اندازه پیرو سیاست های آمریکاست. او می گوید نفوذ آمریکا بر ناتو به حد غیرقابل قبولی افزایش یافته تا جایی که هر بار سخنی از ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو می شنوید همواره با تایید اوباما همراه است، «گویی او سخنگوی کاخ سفید است.»

ژنرال لئوناردو تریکاریکو بزرگترین اشتباه ناتو را آماده نبودن این سازمان بین المللی برای رويارویی با خطرات واقعی می داند که کشورهای عضو را تهدید می کند. به باور او مشکلات واقعی دامن تنها کشورهای ناتو را نگرفته است. این ژنرال بازنشسته مشکلات اصلی کشورهای عضو ناتو را چنین برشمرد: مهاجرت، تروریسم و امنیت سایبری. او بر این باور است باید اولویت را به این سه مساله داد و حول آنها یک راهبرد دفاعی در پیش گرفت. اما به باور او تمایلی نسبت به اولویت بخشیدن به آنها وجود ندارد.

او چنین نتیجه می گیرد: «در حالی که نقطه قوت و قابلیت ناتو مقابله با خطراتی بوده که اعضا را تهدید می کرده، این قابلیت امروزه از دست رفته است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین: تهدیدات خیالی توجیهی برای گسترش ناتوست

روسیه: اوکراین سامانه موشکی جدید آمریکایی بگیرد، «منطقه حائل» را گسترش می‌دهیم

تهدید اتمی کرملین از نبرد زمینی تا فضا؛ چه چیزی پوتین را از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باز می‌دارد؟